Bättre och bättre dag för dag!

Dina har varit med mig ÅTER en dag på jobbet! Känner att jag vill försöka "bonda" lite med henne innan det är dags för MH då jag tror hon är en hund som behöver lite stöd... Å sen vill jag ju se och försöka lära mig lite mer om vad hon är för liten fröken. Jag säger bara en sak: Den ägare som får henne sedan kommer att ha en hund som går genom eld och vatten för den ägaren. (hmmm... känns som jag sa det redan förra inlägget men så ÄR det verkligen!) Och den nya ägaren som på något sätt missbrukar det förtroende som Dina känner för sin ledare den kommer jag att personligen halshugga!!!!   Jag hoppas verkligen att vi hittar en bra förare till henne!

Nu för tiden skuttar hon glatt iväg till min bil på morgonen. Först stannar vi till vid stallet där jag morgonfodrar och släpper ut hästarna. När hästarna är inne i stallet vågar hon inte riktigt gå in... men om jag kopplar upp henne så går hon in utan som helst problem! (Alltså jag draaar inte in henne!)  Och sen är det helt ok att vara med matte i stallet. Hon följer med mig och lägger ut hö i hagen och snosar in senaste kattskitshögarna hos grannen.... Men alltid i min närhet och alltid med alla sinnen i gång. Brukar visa mig direkt om det är någon som kommer på vägen innan jag själv hör/ser det. Hon raggar inte eller så utan bara visar att hon har hört/sett något som hon vill berätta för mig.

När det är dags för mockning så hjälper hon till på sitt eget lilla sätt.... (say no more!) Hon är en lättlärd fröken för efter en dag i stallet lärde hon sig att "akta på dig" betyder att man inte får stå FRAMFÖR sopborsten när matte sopar. kan också bero på att hon fick känna av konsekvenserna av en sådan placering..... :-) På jobbet går hon lös med mig bland skidåkare, pulkabarn och andra som rör sig uppe på Kilsbergen. Nemas problemas. Hon ligger lugnt och stilla i sitt hundhörn och ligger mycket mer avslappnat än vad W brukar göra (som reagerar på det mesta!)

I dag när det var lunchdags gick jag till ett nytt ställe och körde uppletande av dutten bland "skrot och bråte". Inga problem för fröken... Körde även lite lydnad (= kontakt/går bredvid + sitt) Ungefär vad jag bryr mig om att göra med henne då vi inte ska ha henne kvar. "Fot-gåendet" är så klockrent på henne - och det utan att jag har begärt något av henne! Sen tränade vi lite på att skälla för att få igång figurant, och det går bättre och bättre måste jag säga. När man slänger iväg dutten kommer hon tillbaka med den varje gång, och vill att man ska kampa mera med henne. Fullt och fast bett och tillkämpar sig bättre och bättre.  I like her A LOT!!!

Vi gick vidare genom stugbyn där jag körde lite "det är helt o.k att vara 50 meter från mig!" genom att lägga dutten på vägen och sedan gå vidare x antal meter. Därefter skicka henne på att springa och hämta den själv. Första gången var hon lite tveksam och stannade på halva vägen, men sen trillade poletten ner och hon sprang i full fart med öronen slickade på huvudet. Å matte stod ju faktiskt kvar och väntade på henne.... :-)

Avslutningsvis lite upplet av dutt i skogen och lite "drälla omkring-promenad" där hon gärna håller sig runt min sida. Sen sov hon gott 4 timmar till på mitt kontor.... :-)

Det ska bli spännande att se hur MH går på henne. Hon är ju lite försiktig av sig så det blir säkert många moment som hon löser om man går med henne fram. Men dom här testerna har förvånat en förrut så man ska aldrig säga aldrig.... 14 februari är det om ni är nyfikna på att komma och titta! Då kommer även Divas familj så vi kan dricka lite rosévin och fira födelsedagar!

För övrigt har vi fått svar på 3 norska hundar. Hanarna var A-höfter och armbågar. Tiken som är kvar hade tyvärr C.... Så hade även Dixon som är avlivad så ledstatistiken är inte lika bra på den här kullen som den var på A-kullen! Å andra sidan är vi såååå nöjda med att vi har fått in Ängsbackens-betten där hundarna kan sitta med "bytet"  i munnen i lugn och ro huuuuur länge som helst. Vet att både jag och Peter blev så imponerade av deras "av och på-knapp" när Kattis och Jarmo körde skydd och sa att "det DÄR vill vi ha i våra framtida schäfrar". Och det fick vi!! Underbart att se!  Det är en kull som har mognat/håller på att mogna väldigt sent, men det verkar som det också kommer från Ängsbackens T-kull. I alla fall när vi har pratat med Martin som har pappa "Treo" så säger han att så var fallet med honom.  Inte som boxer i alla fall som aldrig blir vuxna.... *haha*

För övrigt kommer inte dom 2 norska hundarna (1 var redan borta på en storövning) till vårt MH. Vi är grymt besvikna för vi kände på oss redan när han var här och lämnade Dukza att dom inte skulle komma.... Det stod i vårt köpeavtal och vi tycker det är konstigt att det inte finns en ända norsk militärjäkel som kan skjutsa ner dom till Örebro!!!  Det finns verkligen fördelar och nackdelar med att sälja dom dit..... Å andra sidan behöver vi inte vara oroliga för att det blir hundar som inte får jobba och "vara hundar" vilket känns bra på sitt sätt!

Nej nu får det vara slutbloggat för idag. Har firat vår underbara lilla prinsessa som fyller 5 år idag. Kalas med familjen, mormmor/morfar, kusiner/morbro i kväll och i morgon väntar prinsesskalas för några av hennes kompisar. Söndag ska hon iväg till en annan kompis som har sitt kalas. Mycket kalasande blir det!! :-)

Go' natt!

Kommentarer
Postat av: Maggan

Hej och tack för infon. Får ni veta nåt mer så vill jag gärna veta. Jag har ju lite svårt att släppa alla sjukdomar på Bilbo, kan flera vara drabbade av njur/hjärtproblem? Alla kanske inte är lika uppmärksam och gör lika noga veterinärundersökningar som vi har utsatt Bilbo för, det syns ju inte på honom förutom att han är sjuk,förutom att han ständigt luktar piss pga urinläckaget, det blir ofta pissblött i hans bädd. Han är nog världens mest badade hund, ha ha. Annars är det rätt bra med honom, lever ett gott men säkert ibland tråkigt pensionärsliv, men han orkar ju inte heller så mycket,pga hjärtat.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback