Häst & Hund

Var precis inne på www.hundkojan.nu och bad dom vänligt men bestämt att uppdatera sin sida med lite nya dagboksinlägg, bilder och annat. Kom sedan på att jag har inte varit på duktig på det jag heller, så nu är jag här och plitar ner några rader för att slippa allt för stora vredesutbrott från Maria & Rickard....:-)

Peter åkte i torsdags till Gnosjö där han har hälsat på sina föräldrar och även har haft Emelie med sig. Dom har levt campingliv...., fiskat, haft släktkalas och annat småtrevligt. Är nog inte ensam om att ha ålderskris för han har rapporterat att han har GÅTT 45 minuter med Basta 2 gånger om dagen, och idag kom ett SMS att han har varit ute och gått klockan 07.00 i 45 minuter!!!!! Ni som känner Peter vet ju hur pigg han är på morgonen, så det här är en stor bedrift av honom! Hoppas det håller i sig!
Måndag till onsdag är han på kurs i Göteborg. Har med sig Basta och lämnar lilla kräket vid namn Dimma hemma hos mig.... Nej då. Det har gått bra med henne. Men hon ÄR en lite lustig hund individ. Mer skriver jag inte eftersom vi har henne ute till salu. Vill ju inte avskräcka ev. köpare.... *haha*

Jag och Evelina har varit ensamma hemma vilket har gått ganska så bra med undantag av några större utbrott från både mig och henne.... Vi började torsdagkvällen med en helkväll i "vårt" stall där vi spanade in den nya hästen som har flyttat in. Ett 9-årigt kallblodstravar-sto som jag inte hade så höga förväntningar på... men GUD vad snygg hon är!!! Lång "sagohäst-man", kolsvart, jättevackert huvud och underbara sammetsögon. Matte Ulrika var jättenöjd! Vi tog också in Jim och borstade lite på honom och gjorde rent hans hovar från småsten. Den här veckan kommer skor på fram vilket ska bli skönt. Där bak har han ju tyvärr sitt stora HÅL rakt in i hoven vilket jag hoppas snart ska växa igen lite mera då det alltid fastnar stora stenar där som göra att han inte kan gå. *suck*   Han är i alla fall inte halt vilket är skönt, men han är väldigt ömfotad när han går på grusplanen.

Fredagkväll kom Ella, vår grannflicka, över till Evelina för att sova över här hos henne. Det blev lite mys och filmtittande och sedan hoppade dom 2 väääääldigt fnissiga tjejerna i säng och det var fniss och gapskratt en bra bit in på kvällen för att sedan bli tvärtyst! Jag tänkte att nu gör dom väl världens bus och kommer och smyger på mig, men nej då. Dom låg och sov så vackert i sina sängar.... Jag förväntade mig sovmorgon eftersom Evelina brukar vilja sova till niosnåret när hon har varit uppe länge. Men kl. 07.00 kommer det in två barn i sovrummet som KRÄVER frukost annars döööööör dom!  Det var den lördagsmorgonen.... Sen blev det till affären för att handla hundmat, hästsaker, lördagsgodis och annat. Ella var med och hela dagen sprang dom mig i hasorna så jag höll på att bli gaaaaalen! Ja förrutom Ella var det ju även hennes lillasyster Milla och grannpojken Jonathan. *suck*  Jag försökte få dom att leka ute eller hemma hos någon annan, men uppenbarligen gjorde de andra föräldrarna det samma för dom kom alltid tillbaka hit....   Framåt eftermiddagen åkte vi till stallet och gjorde i ordning Jim för en liten skrittrunda i gräshagen. Hade honom i longeringslina så Evelina kunde styra själv vilket inte var så lätt... och då tröttnade hon och ville gå in igen... Mockade boxarna och gjorde snyggt i stallet. Jag älskar att gå och pyssla i stall!! När man lämnar stallet ska man inte se ett halmstrå på golvet, allt ska ara upphängt på sin plats, boxarna ska vara nyströade och hästarna ska glänsa och stå och mumsa på sitt hö. Det märks att jag inte har eget stall va?.....  Lördag kväll blev taccos och melodifestivalen. Evelina somnade innan signaturen börjat och jag somnade väl strax efter bidrag nr. 18....  Hade lite roliga SMS-konversationer med Peter samt min syster i Tyskland som har en helt annan musiksmak...men sen tog mitt batteri slut och då somnade jag. Kan i alla fall konstatera att jag visst kan hålla mig vaken framför TV:n - OM jag får SMS:a med någon samtidigt. Låter det sunt eller????

Söndag morgon ringde en kompis till Evelina och undrade om dom skulle leka. Det var första gången Evelina var hos den tjejen så det tyckte hon skulle bli jättespännande. Jag skjutsade dit henne och åkte sedan hem för att klippa gräset, rasta hundar och plocka undan i huset. Sen var det dusch om ombyte och hämta Evelina då vi skulle iväg med mina föräldrar och min bror och hans familj för att äta "mors-dag-middag" på en restaurang i närheten. Gott och trevligt! Evelina tog årets första bad tillsammans med sin kusin Adam. Och min kära mamma, snart 70 år, gungade gungbräda med barnbarnen så att hon trillade rätt ner i backen! Hon har i alla fall barnasinnet kvar.... :-)

Tillbaka hemma så drog JAG på mig ridkläderna!!  Har svarat på en annons om en tjej som sökte medryttare till sin 14-åriga läromästare som tävlat MSV-dressyr. Blev jättesugen och tog därför kontakt med henne och bestämde en dag vi skulle ses i hennes stall. Hon står i ett inackorderingsstall en bit utanför sta'n men ändå på "rätt sida" för min del. Hästen är en valack som är 1.80 i mankhöjd!!! Jag höll på dåna när jag såg honom. Såååååå stooooooor!!!! Men en helt underbar individ. Snäll och jättemysig att ha att göra med men pigg och framåt att rida. Det var liiiite kämpigt att rida honom efter 8 års frånvaro från hästryggen (ja, inte om man räknar mitt mellanspel på ridskolan här bredvid) men det gick ändå ganska bra. Mycket häst att rida men ändå med mycket "vilja" och glädje över att få jobba.  Paddocken var verkligen inte den bästa...  och dammig som tusan! Och min kondition????!!!! Jisses... det blev några varv i trav och galopp, sen var jag helt slut!! Skärpning!!! OM jag ska bli medryttare så är det 2 dagar i veckan. Känner en annan tjej i stallet också vilket är lite roligare när man ska rida ut etc. Den shettis som Evelina red på först, Pippi, ska också flytta dit. Tänk vad världen är liten? Nu är ju den stora frågan om man har tid... Hundträning får jag en timma varje dag, så för den delen är jag inte orolig. Det är mer att det är svårt att pussla så att man inte alltid måste ha med sig Evelina till stallet. Hmmm..... tåls att funderas på... men jag är GRYMT sugen!!!!  Ja, sen är det ju den lilla detaljen att hon ska "välja" mig som medryttare också?! Hon skulle träffa 3 stycken och sedan höra av sig med ett besked. Kan man inte bara låta "ödet" bestämma? OM hon vill ha mig som medryttare så är det helt enkelt meningen att jag ska satsa lite på det här med ridningen nu, eller???? Det är ju verkligen en dröm som jag har gått och burit på såååå länge att få hålla mer med hästar - ska man då inte förverkliga sina drömmar?????  För övrigt var tjejen som har hästen en väldigt trevlig tjej som jag direkt kände att jag trivdes med. Nog så viktigt om man ska "dela" häst.

Söndag kväll och Evelina var omöjlig att få i säng.... Till slut somnade hon och mamma med....

Hundarna då? Vad har dom hittat på? NADA!!! Ja, dom har ju varit ute nästan hela dagarna vilket dom trivs väldigt bra med. Dimma går och lägger sig i vår nya "brottnings-arena" (sandplätt där poolen stod innan) och lägger sig i solen. W. springer omkring med sin nya kärlek - fotbollen!!! Hon är helt galen med den och kan roa sig väldigt bra på egen hand. När jag är på jobbet får hundarna ligga i bilen. Går en sväng på lunchen då Dimma håller sig mest i min direkta närhet medans W. springer precis överallt i ett rasande tempo. Vi gör lite "kotte-uppletande" vilket båda två tycker är hiskeligt roligt. Bara lite olika teknik att hitta sakerna.... När vi kommer hem på eftermiddagen får dom vara ute en stund och när dom sedan kommer in så är dom faktiskt döööö-trötta! Dom slänger sig direkt på golvet och stensover tills det är dags för kvällsmat. Var lite rädd att jag skulle ha två hundar som var tok-rastlösa men så blev det inte! Men måste erkänna att det suger i tarmen att träna lite med W. Det var många dagar sedan nu.... Kanske skönt för henne som omväxling att bara få gå och skrota?

Nej, nu ska jag försöka få Evelina i säng lite tidigare. Det är ju jag som är ansvarig för lämning på dagis nu när Peter är borta och det är iiiiinte lätt att få upp henne på morgonen. Förstår inte hur jag skulle klara av livet som ensamstående morsa?! VEM ska då lämna barnet? VEM ska då se till att middagen står på bordet när man kommer hem? VEM ska klippa gräset och fixa trädgården?  Men det klart... man kanske kan sätta ut en annons efter en au-pair???? (Bara skojar älskling! Jag längtar faktiskt tills du kommer hem på onsdag! )

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Peter

Kul att du inser vilket stort lass jag drar i hemmet!!!!!....;o)

Varför får ni utbrott på varandra???? Inte bra....

2008-05-27 @ 07:48:25
Postat av: Maria, Gwen & Diva

Det var nedrans tur för dig det att du uppdaterade för annars hade det kommit mååånga långa meningar liknande "ska du inte uppdatera själv först innan du säger något, grmf"... ;0)

Ja, jag har ju varit själv med två små barn och dragit det där "tunga lasset" och det går... men det är himla skönt med en sambo som finns där att bolla med och som stöttar när det känns tungt... eller känns lätt!!! Jag har kommit fram till trots allt... att dem är nog ganska bra att ha ändå ;0)...

Vi håller tummarna för att du får bli medryttare... men som jag skrivit tidigare så finns det hästar här som behöver tas om hand under sommaren... jag pratade med Maria i veckan som var...

KramKram

Postat av: kattis

Vem skulle göra...........allt hemma?
Du har kennel.
Vad tror du att man har "kennelpojkar" till?

2008-05-27 @ 09:18:12
URL: http://home.swipnet.se/aengsbacken
Postat av: Steffie

Åh va kul att du kanske ska börja rida igen! Själv säljer jag min häst i veckan nu å det ska bli såååå skönt! Jag har ju min ponny som jag trimnmar lite så han håller sig fin! =)

Hoppas ödet bestämmer att du ska hinna rida!

Kram kram

2008-05-27 @ 16:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback