Återfall och abstinens..........

Har nu jobbat som hundförare i typ 8 månader och trivs som fina fisken med det. Nästan all abstinens från BK (butikskontrollant)-jobbet har lagt sig. Man brukar ju säga en gång alkolist alltid alkolist, det samma gäller BK-jobbet. Det gäller att inte få några återfall när man hållt sig från det så här länge. MEN............vad händer jo jag får ett återfall och tackar jag till två dagars jobb.....................*suck*. Jaja tänker jag det blir nog bra för då får jag se att det inte var så kul att knata runt hela dagarna och leta tjuvar i affärerna. Första rundan dag 1  blir i en välkänd "allt-i-allo-butik". 4 timmar av fullkomlig utråkighet!!! Har aldrig varit med om så lite folk i denna butik. Trots sol och ett underbart väder, vilket annars brukar vara ett trumfkort när det gäller tjuvarnas framfart. Efter 4 timmar i denna butik så börjar jag känna mig nöjd. Med denna målbild i huvudet kommer det inte att bli så svårt att bli av med ev. abstinens efter passen. Jag och kollega gick för att äta en snabblunch för att sedan gå vidare till en matbutik av större modell.

Efter en nyttig lunch som bestod av sallad (jo det är sant) så gör vi entré i matbutiken. Själv har jag inte gått i denna butik förut så jag går runt och bekantar mig med den i ca 20 minuter, då jag plötsligt får syn på en kille som jag redan när jag ser honom gå in i butiken bestämmer mig för att han är en tjuv. Den där bekanta och underbara känslan infinner sig, den går inte att beskriva i ord utan måste upplevas kan mest beskrivas som eufori (eller hur det nu stavas). Och mycket riktigt ca 5 minuter senare är killen på väg ut från butiken med en jacka och en solhatt för barn (??????) som han inte ämmade betala för. Meddelar kollegan att det är dags att göra själ för bidraget vi får från arbetsgivaren varje månad. Förbereder mig på strid likt ett lejon som ska fånga sitt byte, då jag har mina föraningar om att denna kille inte helt frivilligt kommer att följa med oss in då han är påverkad av icke lagliga preparat.......................... Kommer i kapp killen på utsidan och legitimerar oss är helt förberedd på en högersving ...................åtminstone en uppfriskande språngmarsch. - Öhhhhhh förlåt, är allt killen säger och följer med oss in i butiken och dess "tjuvarum".  Jaja efter ca en timma senare när de statliga tjänstemännen i blåa uniformer behaga dyka upp ger vi oss ånyo ut i butiken på tjuvjakt. Alltid lika skönt med tjuvar som är trevliga och inser att matchen liksom är slut. Vi skulle snart bli varse om att alla tjuvar inte är lika lätta att ha med att göra................. Hade väl knatat runt i ca 15 minuter när min kollega via telefon meddelar mig att hon har en kille som försöker bryta upp ett dataspel och dess säkerhetsbox. Gör henne sällskap medan vi tillsammans står och tittar förundrat på denna lilla energiska tonåring som verkligen kämpar och sliter för att få upp spelet. Han hoppar på boxen, sliter och rycker, hoppar igen osv. Så här fortsätter det i ca 20 minuter innan han äntligen lyckas få upp det. Vad tänker han på???? Tror han inte att någon ska upptäcka honom???? Jag kan lova att det hörs nästan över hela butiken när han håller på. Då jag haft med denna "typ" av tjuvar att göra tidigare så vet jag att de har en förkärlek att försöka springa ifrån oss BK och jag vet av erfarenhet att Vaktmannens odds inte är goda. Jag lägger därmed upp en vattentät taktik för att fånga in denna tjuv när han ev. försöker springa ifrån oss. Mycket riktigt så hinner min kollega knappt legitimera sig förrän snoristjuven försöker springa från henne. Tyvärr springer han rakt in i armarna på mig, och då menar jag bokstavligen, han är precis lagom lång för att springa rakt in i mitt armveck så jag får ett perfekt nacksving på honom och han faller likt en skadeskjuten kråka, sprattlandes till marken, med ca 90 kilo Vaktman över sig. Men tro inte att han inser att matchen är slut där, han skriker och sprattlar som om han hade ADHD x 32. Försöker få honom att lugna sig vilket är lika lönlöst som att få E att vilja vakna på morgonen. Tur är att han är ca 1,70 lång och väger ca 12,3 kilogram. När vi väl får in honom i butiken så liksom stannar hela den fulla butiken med handlande svenssons upp och bara stirrar på ekipaget med en fullkomligt galen, skrikande och sprattlande tonåring mellan två "elaka" vakter på var sida.
- Här var vi effektiva minsann! Sa den ena av de två statliga tjänstemännen i blå uniform när de två som tidigare varit och tagit hand om förra tjuven dök upp.
- Japp svarade jag med ett mycket nöjt leende.

Sedan var det nästan hemgång, bara 30 minuter kvar. När vi gått runt och kännt oss nöjda över dagsverket en stund och det bara var 10 minuter kvar innan vi skulle sluta så var det dags igen. Två män i 30-40 års åldern som tyckte att de behövde lite nya kläder nu så här inför stundande vår och sommar. Att de inte tänkte betala för dessa kläder var ganska tydligt och uppenbart. Den ena var stor som en jätte (nästan iaf) ca 2 meter lång och relativt välbyggd och den andre något mer normal. Dock kände vi att detta kunde bli uppenbara och stora problem vid gripandet då vi förmodade att dessa två kommer definitivt inte vilja följa med Vaktmannen och Vaktkvinnan in frivilligt. Så vi ringde Statliga byrån och bad om assistans, vilket inte var några problem. När männen gått runt i butiken och sett ut som två små oskyldiga lamm en stund gick de ut utan att betala för de kläder som det tagit med sig och väl där utanför så stod två mycket stiliga statliga tjänstemän med blå uniformer och tog emot dem, med oss hack i häl. Med facit i hand så var det nog tur att vi ringde den Statliga byrån och fick assitans då, precis som vi befarat, Jätten inte var någon snäll liten duvunge som frivilligt skulle följt med oss in.

Summa sumarum blev 4 gripna på 3 timmar och en helvetisk period framför mig med abstinens. Jag citerar E:s favorit uttryck från en Nalle Puh film där åsnan Ior säger....."Precis vad jag ville ha...............precis vad jag inte ville ha!!!!" Självklart vill man fånga tjyvar och banditer när man jobbar, men samtidigt vet jag att abstinensen kommer att bli oliiiiiidlig ett tag framöver. Detta är en yrkessjukdom som drabbar BK som inte kan beskrivas i ord utan måste upplevas.

Ha det gott i sommarvärmen!!!

AbstinensVaktmannen

Kommentarer
Postat av: Steffie

Hahahaahah ADHD x 32! Såg detta framför mig å sitter nu å skrattar hysteriskt!

Ha de så bra å hoppas inte att du får för stora abstinensbesvär! =)

2008-05-07 @ 10:36:39
Postat av: Lotta

Hahaha jag kan verkligen se ditt stora leende framför mig när du fick beröm av farbror Blå! ;O)

2008-05-07 @ 19:40:47
Postat av: kattis

Tack för en inblick i en värld som är helt skild från min verklighet.
Jag har alltid undrat varför människor väljer vissa yrken (ex väktare, BK). Det kan ju inte vara lönen, ej heller arbetstiderna, ej heller alla trevliga busar man träffar i tjänsten. Nu vet jag. Ni är alla beroende av adrenalinkickar............
Adrenalinberoende mao. Vilken tur att just den drogen inte är illegal :o) utan att man tom får betalt när man brukar den !

Postat av: Vaktmannen

Kattis kan det bli bättre????? Drogen laglig, man får betalt för att nyttja den???? Vilken värld lever du i???

2008-05-12 @ 11:22:46
Postat av: kattis

Jag får mina kickar när våra "valpar" visar framtassarna på tävlingsbanorna.
Och som i helgen, när jag träffar en "valp" jag inte sett sedan den var 8 v och den vid nästan 2 år är exakt så läcker som jag hoppades när vi parade tiken.
Slår det mesta i drogväg och effekten sitter i länge. En del kan man suga på hela livet.

2008-05-13 @ 09:43:49
URL: http://home.swipnet,se/aengsbacken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback