Wixzi tycker inte om veterinären....

Först måste jag bara erkänna en sak... Jag kan INTE stava min hunds namn!!! Pinsamt... Jag skriver Wixie, Wixi, Wixzie, Wiksi......  Rätt stavning var jag tvungen att gå in på SKK för att kolla... *haha*  Det ska vara: WIXZI och inget annat! Lättare att kalla henne "hurk-flurk"....

I dag bar det av till veterinären. Dags för 12-månaders spruta. Hon kom in, nosade vääääldigt på golvet, viftade lite på svansen till veterinären och gick faktiskt med på att stå stilla när han stack sprutan i nacken på henne. Kors i taket! När jag ändå var där bad jag honom att titta lite på hennes analsäckar då jag tycker att hon har luktat lite äckligt på senare tid. DET tyckte Wixzi INTE om!!! Det var skruvstäd på hunden och veterinären upp med handen i rumpan på henne. "HUGG" sa Wixzi tillbaka och tänderna klapprade som kastanjetter på en grisfest på Mallis....  Dom var rejält inflamerade så han ville spola ur dom ordentligt och ge antibiotika. Men inte utan att han sövde henne först....  När han då ställde sig framför henne för att ge spruta i benet sa Wixzi "NO WAY!!!! " " Jag vet vad du har gjort med mina ädlaste delar och nu ska du fram och göra något taskigt med min mun säkert. Vill du verkligen se hur det ser ut i min mun? Vaaaaarsåååågod!!!! " Å så visade Wixzi alla sina tänder och hur dom såg ut när munnen var öppen och när munnen var stängd. Ja, det vill säga om man kanske filmade det i ultrarapid eller något för käftarna klapprade i full fart... Hon var inte arg utan mer i otrolig stress/panik och helt  och fullt besluten om att INTE låta honom komma nära!

Sprutan tog i nacken istället och planen var att hon skulle somna och vara lydig och snäll.... Visst. Hon somnade, men så mycket snällare vet jag inte om hon blev... Vet. tog munnkorg och sedan försökte W. i något slags sömnigt tillstånd att göra motstånd. Och det kunde hon kan jag lova. Det blev till att hålla fast henne ordentligt. Fasstän ögonen nästan var stängda (hon sov alltså) så kunde den lilla besten göra motstånd ändå. *suck*  Till slut blev hon ren och fin och fick gå ner från bordet. Munnkorgen av och när han närmade sig igen, så vände hon sig om och gjorde ytterligare ett försök att bita honom. Denna gång var hon dock så trött så hon missade med flera meter och tänderna gick saaaaaakta saaaakta ihop. Hon såg så rolig ut!!!

1000:- fattigare körde jag till jobbet där hon fick stanna kvar i bilen för att vakna upp ordentligt. Tog sedan ut henne på promenad och hon var verkligen inte sig själv. Vet ni vad jag kunde göra? Lägga RO!!!!!!!!!  Ja, vet! Visst är det helt otroligt??!!!!  Och hon var jätteduktig och lugn varenda gång. Höll dutten stenhårt i munnen och stod lugnt och stilla.  Tror jag ska be om några sådana där sprutor som hon fick hos vet. ......  Vi lullade mest omkring och tittade på fåglarna och att gå med henne kändes som på den gamla goda tiden när man var ute och gick med Occra.  Mysig känsla att inte ha en hund som gör allt i 200 kilometer i timmen! Men tråkigt i längden....

Försöker jobba lite men fastnar hela tiden på att kolla in buceron-sidor på nätet. NEJ vi ska inte ha ny ras... Men jag har en kompis som vill ha en sådan och tyvärr har hon fått kontakt med en kull som jag verkligen inte fattar varför uppfödaren tar kull på. Av 9 individer är 4 HD-belastade och 3 ej röntgade. Tiken som man tar kull på har röntgats 3 gånger, på olika klinker,för att till slut landa på HD-B.... 2 hundar har 3:or på skott, 1 hund har 5.a på skott, 1 hund gör MT men beskrivs som skottberörd.  Varför väljer man att avla på denna linje???????? Ja, dom är ju i och för sig utställningschampinjoner i alla möjliga länder så vackra hundar blir det säkert....... *suck*    Min kompis, som är nybörjare, har tittat på valparna och fått kontakt med uppfödarna och jag förstår mycket väl att hon vill köpa hund därifrån!  Men jag hoppas, hoppas, hoppas verkligen att hon lyssnar på mig och förstår hur viktigt det är att man inte köper av sådana uppfödare! Inte konstigt att det avlas fram så mycket skit när det alltid finns någon som vill ha det!  Min kompis är en otroligt ambitiös och duktig tjej som jag vet kommer att klara det här med hundägandet med glans. Men jag hoppas hon verkligen får förutsättningarna också för att kunna hitta det här underbara som man har tillsammans med sin hund. Inte helt lätt om man får en rädd och sjuk individ......

Håll tummarna att jag klarar av att övertala henne! Jag VILL henne så väl och jag VET hur mycket hon längtar efter en hund. Hoppas att hon inser sitt eget bästa....

O.k Ett sista ryck på jobbet och sedan hem till familjen. Wixie bara sover, sover, sover..... :-)

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Peter

Och det sista hon gör är att stava sin hunds namn fel igen......................

2008-03-13 @ 18:22:04
Postat av: Maria, Gwen & Diva

Vilken otäcking till hund du har *asg*... det hade väl varit snyggt med några extra "hål" i veterinären i alla fall tyckte Wixzi det *ler*.

Jag blir så arg så jag kokar...när jag läser det sista du skriver... det är ju precis sådana uppfödare som förstör våra raser fullständigt och som bara tänker på "snygghet" före sundhet... jag finner inte ord för sådana människor... grmf... dem förstör även för dem kennlar som faktiskt har ett sunt tänkande både när det gäller avel och vill hålla på med utställning!!!!

Kalla Wixzi för W istället så blir det aldrig några stavfel... ;0)

KramKram

Postat av: Lotta

Usch, hoppas hon väljer en annan uppfödare. Det låter inte alls seriöst! :O(

2008-03-13 @ 22:21:03
Postat av: kattis

Ett hån mot alla seriösa uppfödare. SUCK !
Varför blir jag inte ens förvånad längre ???

Fick själv mail från en uppfödare (?) i lördags som anser att det är en katastrof för schäferrasen att Rosso blev avelskorad i klass 1. Jo, det är ju för dj****gt att en hund som har en 2:a på utställning och är regerande VÄRLDSMÄSTARE blir korad i klass 1. SUCK igen. Jag tror att jag skall börja samla frimärken med schäfermotiv istället och surfa omkring på hundsidorna och vara besserwisser. Det verkar enklare.

2008-03-14 @ 22:13:51
URL: http://home.swipnet.se/aengsbacken
Postat av: Peter

Stenar tror jag är bättre.....................att samla på, de ligger dessutom där man lägger dem.

2008-03-15 @ 07:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback