Vad som gör livet värt att leva och inte....

Efter helgens trevliga umgänge med båda fyrbenta och tvåbenta (kommer mer om det längre ner), i en värmande vårsol och med en glad Evelina och en pigg sambo så tänkte jag att det HÄR är verkligen det som gör livet värt att leva!! TILLS jag slog upp mina ljusblå i morse... Nu är det dags att slipa rakbladen, samla på sig piller och leta upp ett lämpligt rep igen..... för det som i går var en härlig vårdag är idag SNÖSTORM!!!!!  Vad hände?????????  Herregud.... Jag går vårklädd på jobbet (hade lagt fram kläderna i går och ville inte väcka hela huset genom att rota igenom garderoben i morse), vilket alla förvånat har kommenterat.. Men konstigt då??? Det var ju vår igår och jag var helt övertygad om att vi nu snart kunde ligga på playan och jobba på solbrännan. Men ack nej. Gick in och kollade väderprognosen för veckan och det ska snöa hela veckan! Som tur är blir det lite plus-grader också så jag hoppas att det inte blir så hiskeligt mycket snö på marken.

I går var jag helpeppad på att lägga spår och hade tänkt ut precis hur jag skulle göra. Det får bli någon gång i juni stället verkar det som..... *suck*

Men, som jag skrev i början - det finns som tur är lite andra saker som ändå gör livet värt att leva! :-) Ex. mitt lyckopilller till hurko-flurko hund som heter Wixzi ! (observera stavningen!) I dag var hon jätteglad och pigg och sprang omkring i snön och jagade snöbollar. Har lagt ner fot-gående-träningen tills jag har speglar eller folk som tittar och kan klicka... Däremot har jag börjat göra om ingångarna på henne och nöjer mig inte med att hon sitter en bit ifrån längre. Ställande, sitt-stanna kvar- och lite annat blev det ockås. Mest bara en massa bus... och kamp med snörbollen. Trot eller ej men hon är JÄTTELÄTT att lägga ro på nuförtiden då hon har saker i munnen. Hmmm.... får väl se om det kommer att gå att applicera på skyddet framöver också.  Efter litet "lydnadspass" blev det besök i vår räddningsgrop där jag gömde lite saker som hon fick leta upp. Hon var väldigt busig och uppspelt och precis vad jag behövde efter min "nu är det snö-igen-deppresion"....  Liten sväng runt sjön där det blev koppelträning. Har bytt till ett "retriverkoppel" på henne istället vilket jag tycker funkar bättre en ex. en kedja som hon ligger på mera i. Retriverkopplet slackar så fort hon inte ligger på vilket jag tycker bättre om. 

Nå - vad blev det då för träning i helgen måntro?

Fredag - skydd med Harry & Tobbe som var på genomresa. Wixzi gick bra. Peter drog pisken en gång, och då ser man hur lite som behövs för att skruva upp henne.....  Hon är taggad och hon tycker det här är himla kul!

Lördag - spår med OG:t. Gjorde ett riktigt långspår föratt ser hur hon skulle reagera. Gjorde även lite bågar som var på tok för små vilket gjorde att det bara blev virrigt för henne. Grävde ner en 1 cm. lång pinnbit som slut vilket hon tog klockrent. Ny spårteori tog form i mitt huvud som jag ska prova så snart den förbannade snön har försvunnit här i Kilsbergen!!!   Lördag e.m kom Tobbe förbi igen och vi körde lite skydd igen.

Söndag- till OG Åker och tränade. Härligt väder och trevliga människor! Evelina var riktig goding och klagade inte en sekund under hela dagen. Fick lite bakläxa av Kattis & Jarmo gällande vår träning. Vad annat hade jag väntat mig... :-)   Får gå och köpa mig en handväska för tydligen får jag inte ha Wixzi till det längre (haha!)  Dra upp henne högre i drift. Ta tre djupa andetag när det blir fel... och göra om igen. Få henne att knipa åt bättre (Holländaren). Kändes inspirerande att vara där och blev nästan sugen på att ta ett pass igen när vi kom hem... :-)  Alltid lika kul att se hennes släktingar och så många "drag" och egenheter som man känner igen i henne!  Körde även lite lydnad med Maria som hjälp. Ska ändra ingångarna och bara nöja mig med att hon sitter riktigt nära mig. Fotgående blir bara när någon kan klicka så jag vet att hon är rak.

I går kväll fick hon också ett pass på löpbandet på kvällen vilket hon tycker om. Hon kliver glatt upp på bandet och står och stirrar på sin fläck.... Körde inte mer än 8 minuter då jag vill vänja in henne vid det först. I går ökade vi dock tempot så att hon fick springa på ganska ordentligt. Hon är jätteduktig!

I dag har vi strålande sol så då känns det lite bättre med att det ligger snö på marken....

Tjing!

Kommentarer
Postat av: kattis

Hunden skötte sig bra. När du köpt dig en handväska att kånka på istf Wixzi kommer det att bli strålande ! Härligt att det går bra att lägga ro på när hon har saker i munnen. Då kommer det säkert i skyddet också när du slutar att kånka runt med
henne
:o)

Postat av: kattis

Hur är det med tennisspelaren ?
(Jag förstår att Peter vill spela tennis, det är mycket mera lönsamt än att hålla på med hundar, men är det inte lite sent att börja satsa på en tenniskarriär nu ?)

2008-03-18 @ 11:04:26
URL: http://home.swipnet.se/aengsbacken
Postat av: Peter

Kattis det är inte tennis som spökar. Jag har tagit dig på ordet vad det gäller att lära mig jobba med båda armarna istället för en, detta gäller ju givetvis inte då bara när jag figgar utan även i andra gymnastiska övningar......(här får er egen fantasi komma in). Kan väl säga att det iaf inte är bättre med armen sen i söndags. Imorgon bitti innan jag går och lägger mig ska jag boka en tid för en farbror doktor..........

2008-03-18 @ 19:39:34
Postat av: Johanna

Tror ni han har gjort det?????? Karlar och gå till läkaren.... *suck*

2008-03-19 @ 07:36:46
URL: http://brukstorpets.se
Postat av: Emelie Rundh

Kikar in för att önska er en trevlig Påskhelg med mycket hundträning. Jag försöker föreställa mig hur W ser ut som handväska.... :o)

2008-03-20 @ 17:29:25
URL: http://www.puma.cybersite.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback