Nu är det bara att hålla tummarna...

W. har röntgat höfter och armbågar! Gick bra hos veterinären. Hon kunde t.o.m sitta i väntrummet tillsammans med två lurviga småhundar, och hon gjorde inte så mycket större affär av det än att hon stressade upp sig lite. Både matte och hund börjar lära sig hur man ska vara i andras sällskap.Märker vilken otrolig skillnad det gör direkt när jag nu VET att hon aldrig skulle hoppa på en annan hund "oprovocerat". Jag blir lugnare-hon blir lugnare-jag blir ännu lugnare... Helt logiskt men något som jag inte klarade av med ex. Occra där jag istället spände mig och lilla rara fröken gjorde ett snyggt utfall. 

Jag fick bästa veterinären i sta'n, Hogfors, som satte en spruta i henne medan han lät henne ha nosen i sitt knä. Jag som vet att W. bästa reflex är den där man öppnar käften och biter till, hann tänka tanken att jag kanske blir skadeståndsskyldigt för avbitna pungkulor på veterinären... men det gick bra. Veterinären lugn... Wixzi lugn.....  Efter detta inträdde det behagliga tillståndet hos hurk-flurk som bara infinner sig vid kraftig sedering... Röntgenbilderna togs och jag fick titta på skärmen. *gulp* Såg tyvärr inte 100%-igt bra ut. Dels var hon sned i bäckenet (tydligen inte helt ovanligt) och dels låg vänster kula lite högt upp i höftskålen. Höger höft såg däremot jättefin ut.  Sköterskan uttalade sig inte så mycket (ganska stressig dag för dom) och det är ju bara att inse att jag ändå inte kan göra så mycket åt saken mer än invänta avläsningen. Resten av kullen har A/B på höfter och UA på armbågar.... så det vore ju typiskt om lilla fröken skulle ha en belastning. Det kan inte vara något gravare fel i alla fall med tanke på hur hon far fram i skog och mark med en kropp som är så smidig och vaken att jag blir alldeles stum av förvåning varje gång jag ser henne. Inget hinder är för stort, för brett, för långt eller för svårt för henne att forcera. Jag kör ju lite "egen" räddning på ett område vid mitt jobb, och där hoppade hon först upp på en soptunna för att leta, och därefter klättrade hon med 2 språng upp på en stor timmerhög som låg där. Allt innom loppet av 2 sekunder vilket gjorde att jag förståss inte hann stoppa henne.... Men bollen hittade hon i alla fall! :-)  Om hon inte vinner VM i IPO så ska jag skola om henne till räddningshund, bombhund, narkotikahund eller något liknande. Det är synd och skam på hennes otroliga sökmotor och sökVILJA att hon inte får jobba med den typen av uppgifter! Nej, istället ska hon gå på välklippt gräsplan och leta synliga pinnar (svåååååååårt!!) samt jaga och bita "busar" som vi springer på (hon biter ju vad och vem som helst så det är ju inte någon direkt utmaning för henne...)

Ta det lugnt nu Kattis - jag bara skojar! Jag vet att IPO är mer än så...  Men faktum kvarstår att jag måste hitta på ett bra sätt för henne att få använda sin sök-motor, då hon är en medfödd talang för detta!

Det kan också vara så att hennes E-höft (?) hålls i hop av dom otroliga muskler hon har. Bakkärran är bara muskler på henne.... beror nog på att vi kör träning i slalombacken ibland samt simning. Sistnämnda tycker hon är jättekul! Så kul att hon DYKER efter saker på botten!!! Första gången trodde jag hon höll på drunkna, men nu har jag lärt mig att hon helt enkelt tycker om att dyka. Vi har en "grusgrop" med en badplats och helt klart vatten vilket gör att man ser hur hon far omkring på botten. Ser HELT galet ut !!!!  Då cykeln tyvärr har punka så blir det lite löpning på bandet också emellanåt. Hon tycker det är jättekul och kastar sig direkt upp på bandet och väntar på att jag ska sätta igång det.

I övrigt försöker jag ta tag i hennes "hurk-flurk" lite mera. Det är inga som helst problem när vi tränar! Inte heller i skyddet där vi hade lite duster i början. Men när hon är "utanför kommando" då börjar hjärnan att flippra. Det är stress, stress, hopp, studs, klapprande tänder... Men nu har jag läst Cesars bok och börjat fundera lite annorlunda. Köper helt hans resonemang om det här med "energier" och även att hunden måste få vara en hund i första hand. I andra hand vår "cirkusråtta" som vi gör lydnadskonster med....  Försöker vara mer konsekvent mot henne, inte belöna hennes stress utan vänta ut att hon lugnar ner sig, ge henne mer utlopp för hennes energi med långa koppelpromenader osv. Förhoppningsvis gör det att även jag inte blir irriterad på hennes "hysteri" vilket gör att hon också blir lugnare och den "goda" cirkeln är i gång. Jag har INTE jobbat så här hennes första 1,5 år, så det är ju inget jag vänder i en handvändning. Men skam den som ger sig!!!

För övrigt är hon en HELT underbar hund att träna med! Fria följet går jättefint. Gick i grupp i onsdags och det skötte hon jättebra (första gången hon gick där). Kommer inte blir några problem om jag får träna det lite mera. Ställande, sättande och läggande är klockrent. Har nu börjat att "blanda" kommandona lite mera så att hon lär sig att lyssna på vad jag säger. Inkallning är full sula. Kan sitta lite rakare i ingången. Apporteringen har jag tagit tag i trots att det är mitt tråkmoment.... Vi tränar " håll fast" några gånger om dagen och snart trillar nog poletten ner hos fröken. Framåtsändande gör vi fortfarande på "kul-stadiet" = hon vet att bollen är där och drar i 100 knyck. Inte så svårt att lära in just den biten... Ska träna mer på störningar av olika slag, platsliggning när annan hund kör och givetvis slipa på detaljerna. Funderar på BH-prov till hösten.

Oj! Har ju massor att skriva om mina häst-tankar och funderingar.... men det får bli annan gång. Nu ska nämligen jag och barnen åka till Karslund och kolla lite på hopptävling samt sitta i gräset och fika och ha det mysigt. Härligt när man har 2 hästintresserade hästtjejer hemma... :-)

Det finns härliga bilder på Wixzi på den här adressen:
http://www.hundkojan.nu/  Gå in på galleri så ser ni Wixzi i action. Tack Maria & Rickard för härliga bilder!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Lotta

Vi hoppas givetvis på ett fint röntgenresultat på W! Bacco har aldrig visat någon som helst tendens till att ha ont av sin C-höft, och det känns ju himla skönt. Det är som du säger - har de ordentligt med muskler så brukar de ju funka bra! :O)

Förresten, Vetlanda är 20-21 september. Är det klart när ni ska ha kennlträffen?

Kram!

2008-06-15 @ 21:36:31
Postat av: kattis

Och röntgenavläsningen kommer att ske...........

Jaha, våren 2018. Jag har inga naglar kvar att gnaga på, nu ryker nagelbanden.

Brorsab i Helsingfors hade i alla fall HD A och ED ua PUST

GLAD MIDSOMMAR !

Postat av: Emelie Rundh

GRATTIS! till W´s röntgen resultat.

2008-06-30 @ 09:10:23
URL: http://www.puma.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback