Gammal blogg...

Hittade det här jag skrivit men inte lagt ut.... Skäms på mig! Här kommer dock det jag skrev om någon är intresserad.  Kanske ett nyårslöfte skulle vara att jag skulle vara bättre på att blogga... men det vet jag att jag inte kan hålla tyvärr :-)

Håll till godo!
*************************************************************************************************************************

Årets första blogg!

                       

Just nu sitter jag hemma och njuter av Guds gåva till mänskligheten - VAB ! Det betyder "vård av sjukt barn" vilket innebär att man är hemma och får betalt för det - utan att själv vara sjuk och må dåligt! O.k Det kan ju vara hemskt jobbigt om man har en feberyr, kräkandes, gnällig unge hemma men som tur är har jag inte det. Hon har bara fått någon mysko magsjuka som gör att hon emellanåt får hemskt ont i magen och sedan måste springa på toa där hon bajsar som rinnande vatten.... Mellan dessa "bajsattacker" så är hon sprudlande glad och leker och har roligt tillsammans med mig. O.k  Det är inte helt bra början på jobbet för mig.... Förutom många dagars jul-ledigt så blir det nu ytterligare nästan en vecka vilket gör att jag har hööööögar med att göra när jag kommer tillbaka. Just nu har jag dock otroooooligt låg motivation till att jobba och jag är i den där fasen (som jag får med jämna mellanrum) att jag funderar på om man inte ska gå ner i arbetstid, byta jobb, försöka livnära sig mera på hundar, flytta etc.  Det är mycket tankar och jag brukar verkligen försöka ta till mig dom och fråga mig själv vad det är som jag EGENTLIGEN vill förändra i mitt liv. Oftast är det bara små saker som gör att man mår så mycket bättre i livet...


Jag lovade ju er att återkomma med tankar inför 2008. Här är dom!


1. Allt jag vill göra ska jag också göra!

Det blir så lätt att man hela tiden "pratar" om att man ska hälsa på någon, ringa någon, göra en det ena och än det andra - och så blir det bara en massa ursäkter och saker som kommer i vägen. Inte att man medvetet har ursäkter... det blir "bara aldrig av". Men nu är det slut på det 2008 !


Tog genast och gjorde slag i saken gällande mitt nya nyårslöfte i förra veckan. Ville gärna träffa Occra så jag ringde Lena och frågade om jag kunde komma till Västerås och träffa henne. Visst - inga problem, så jag och Evelina åkte och hälsade på henne förra onsdagen. Det var inte årets bästa dag att åka iväg och stundtals var det väldigt snöigt på vägen. Väl framme möttes vi av en mycket glad Occra och hennes "bror" Raffe. Hon är ju bara för go den hunden. Men hon verkar ha något problem med sömnen.... *asg *  Så fort hon blir kelad, lägger sig ner eller får sitta i knät på en så går hon in i "viloläge" - precis som en dator... Ögonen smalnar ihop... kroppen slappnar av... hon blir lite ostadig... och pang - så sover hon!! Helt otroligt...  Lena och Kai berättade om hur livet med Occra var, och hon har det verkligen SÅ bra hos dom! Hon får regelbundna promenader, aktivering för hjärnan både ute på promenaderna och inne i lägenheten. Regelbunden massage och stretching, bra mat, en underbar hundkompis att umgås med och framför allt  massor med KÄRLEK!  Jag är så glad och tacksam över att jag hittade Kai och Lena som ville ta hand om henne!!!


2. Jag SKA gå ner i vikt!

Nu får det faktiskt vara slut på denna "medelålders-fetma" som jag har samlat på mig! Det är bara att inse. I år fyller jag 36 år. Det är banne mig snart 40.... Jag som känner mig som 20 och  tror jag har en kropp och fysik som när jag var 15...  O.k Man får acceptera att man börjar bli äldre och att kroppen inte ser ut som den gjorde när man var yngre. Men det man inte får göra är att "slå sig till ro" med den ursäkten. Man måste sköta sin kropp och se till att man mår bra. Just nu känner jag mig fet, dålig kondition och "tung" i kroppen. Helt i onödan!

Vi inför samma regler som när man var liten... Bara godsaker på lördagar! Det innefattar fikabröd, chips, godis, läsk etc. På lördagen får man dock äta huuuuur mycket man vill! J  På veckodagarna ska jag försöka minska på vitt bröd, pasta och socker. Tyvärr är det mycket sådant vi har på jobbet vilket blir den stora utmaningen. Vi HAR ju mycket av det andra också men det kanske innebär att jag måste lägga lite extra tid på att göra i ordning min lunch på dagarna. Sen blir det mer frukt och grönt här hemma. Nu är det skärpning som gäller!

Jag och Peter funderar också på att köpa ett löpband. Dels kan man springa/promenera samtidigt som man tittar på TV... och dels kan man göra det trots att man är själv hemma med Evelina (vilket jag ofta är på kvällarna vilket gör att det svårt att komma ut och röra på sig efter jobbet) Sen kan även hundarna använda det för lite konditionsträning. (Man har väl sett på Ceasar Milan, eller????)


3. Jag ska bli bättre på att vara lugn och tydlig i min träning med hund

Wixzi är ett riktigt yrväder och har massor med energi! Hela jullovet har jag verkligen lagt ner tid på att träna med henne varje dag. P.g. a vädret har det mest blivit lydnad och skogspromenader. Men jag märker verkligen att hon behöver så mycket mera... Längtar tills man kan cykla igen. Tror hon behöver få lite utlopp för sin energi mera. Hon gör stora raceing-rundor i trädgården och försöker få igång Dimma att hänga med, men det är givetvis inte samma sak som att få springa och motionera på riktigt. Hon är som en ångkokare med locket på och hon behöver verkligen få ur sig "ångan" med jämna mellanrum. Annars blir hon verkligen sååå stressad och man märker att hon inte mår bra.  Med ett ev. löpband kan hon även där få röra på sig lite mera.


Det är också viktigt att jag bevarar lugnet tillsammans med henne, i alla former av träning. Ibland när hon skruvar upp sig är det så lätt att man blir frustrerad och otydlig/icke konsekvent. Det gäller att hitta en röd tråd att följa i alla lägen. Jag som person tycker också om att "busa upp" hundarna vilket inte alltid är bra då det gäller henne.


4. Målsättning med Wixzi

Hon blir ett år i februari och våren innebär både MH och röntgen vilket ska bli väldigt spännande! Jag ska även satsa på att få ut henne på BH-prov till hösten och ev. en spår/lydnads-tävling till senhösten. Vi får se hur hon utvecklas. Känner inte alls att jag har brådis med henne utan det får ta den tid det tar att få henne mogen nog att komma ut på tävlingsbanorna.  Hellre tänka långsiktigt än att bara gå ut och tävla för "tävlandets skull".


Vill försöka träna med OG Åker så mycket som möjligt så vi får ordning på skyddet med henne. I dagsläget är hon lite för lydig....och jag har fått bakläxa på att jag ska låta henne vara mer fri från lydnad i skyddet. Där är det helt o.k om hon "går upp i taket". Det hon ska lära sig är bara att lägga sin energi på rätt saker (dvs. mot figuranten), vilket man också uppnår om man har en bra figurant.


************************************************************************************************************************

I kväll är det lydnadsträning på klubben, stadsträning (= promenad i sta'n) samt årets första körövning som väntar.
Rapport om detta kommer!

Tjing!




Kommentarer
Postat av: Lotta

Va härligt att Occra har det så bra! Man blir ju alldeles varm i hjärtat när du skriver om hur hon har det hos sin nya familj....... :O)

Ang. din träning då.... :O) Jag själv tog samma beslut för ca 2,5månad sen; Att bara äta "godis" (allt sött egentligen) på helgen. Jag underviker dessutom pasta och socker i den utsträckning det är möjligt i vardagen och jag äter mycket frukt.
Köpte mig också en crosstrainer i samma veva (du har säkert läst om det i vår blogg) och efter 5veckors träning så hade jag gått ner 5kg!!!!! :O)
Jag har ju "bara" 12kg kvar till inskrivningsvikten på MVC, men det kommer.... sakta men säkert! ;O)

Lycka till med tränandet! Jag hejjar på dig!

2008-01-14 @ 10:35:47
Postat av: päivi & cizco

ja, ja det är fler som tagit beslutet att komma ner till sin vikt före barnafödandet .... jag har bara sååå svag karaktär vad det gäller mackor ... ostmackor speciellt ... nu gäller det mat i stället för småätandet.
Lycka till ni båda två och gratulerar Lotta, 5 kg är kanon duktigt !

2008-01-14 @ 16:25:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback