Basta-den elaka besten.........




image61


Har nu haft Basta i drygt två veckor i tjänst. Det är ju alltid lite konfunderande och spännande med en ny hund i tjänst. Varför gör hon si och varför gör hon så............kommer hon att fungera när det väl gäller är ju tankar som far runt i en Vaktmans huvud vid sådana här tillfällen. Jag har märkt att hon jobbar intensivt med nosen både i luft och på marken när vi är ute och knatar på nätterna. Men aldrig varit säker på vad hon jobbar efter. Här kommer två händelser från i fredags...........

Händelse 1


I fredags tidigt på kvällen gick jag en rond på ett nybygge med Basta. På ganska långt håll ser jag en man med mörka kläder, mössa och luvtröja. -"Perkfekt!!!!" tänkte jag nu ska vi passa på att träna. Jag förstod ganska snabbt att detta stackars lilla offer inte alls hade några som helst onda aningar utan helt enkelt bara gått in av misstag då han skulle till en närliggande fotbollsplan. Tar med mig hunden och går mot ett hörn på en byggnad som gör att "Offret" är dolt för Basta. Kommer runt hörnet varpå Basta mycket bestämt och kraftfullt talar om för det stackars "Offret" att där var inte så lämpligt att vara. Stackarn........han får en chockartad upplevelse när han på ett par meters håll får se hela garnityret samt vad Basta åt till middag, samt får höra ett öronbedövande skallande. "- Jjjjjjjjjjaaaaaaaggggggg sssssskkkkkkuuuullllleeee bbbbbaaarrrraaaa tttttttttttttttttiiiillll ffffffotboollsplllaaaaneeeeen" stammade han fram. Vid tillfället står vi i en passage på ca 3 m bred vilket inte gjorde situationen tråkigare för vare sig hundföraren eller hans elaka best............ "- Då har du gått fel" upplyser den vänliga vaktmannen honom samtidigt som han har "uppenbara problem" att hålla sin vargliknande best......... "-Då får du vända om och gå ut igen och gå runt" upplyser den fortfarande vänlige vaktmannen honom. Detta innebar givetvis att han skulle "tränga" sig mellan mig, besten och husväggen.............."-Man får inte vara dum" tänker jag och småler lite inom mig själv!!!! "-Så jaaaaaaaaa tyst nu inte skällaaaaaaa" säger jag till Basta i lugn ton samtidigt som jag långsamt stryker henne längs hela sidan i en ganska belönande handling. "-Ingen fara jag håller i hunden så gå du bara förbi oss" försäkrar jag för "Offret". Han tittar på mig med mycket skeptisk blick (vem hade inte gjort det när det står en Väktare med en rabiat hund som han nästan inte "klarar av att hålla". "Offret bestämmer sig dock för att lita på mig och går försiktitigt med händerna nästan i armhålorna, med nervös stirrande blick på hunden, förbi oss. "-Fan kan ju inte bli bättre träning i verkligheten" tänker jag och kan nästan inte hålla mitt leende borta!!! Precis när han passerar oss så lägger Basta in "turbon" och vrålar ut sin aggression så till den milda grad att även jag blir förvånad.........samtidigt som hon tar sats för att kasta sig upp och äta upp det stackars lilla "Offret"............när han kommit förbi oss småspringar han ut och jag berömmer Basta så tyst jag kan utan att han ska höra det!!!!! Jaja man får se det från den positiva sidan, jag fick ett kvitto på att Basta fungerar bra i dessa situationer och "Offret" kommer troligen aldrig mer i sitt liv sätta foten innanför ett inhägnat bygge.................*S*


Händelse 2


Samma fredag, dock har det blivit natt ca 03-tiden. Kommer ånyo in på ett bygge, dock inte samma som föregående händelse. Direkt börjar Basta "vinda"......"-Har du något" frågar jag henne medan hon vindar mer och mer.............."-Fan ta dig nu om jag ser att det står något vilt eller liknande någonstans på området" säger jag till en. Hon bryr sig föga över Vaktmannens påpekande utan fortsätter vinda allt mer och mer kraftfullt. "-Du ska veta att jag är inte sen att använda dig som dörrmatta om du inte verkligen har något" mumlar jag i tyst ton till henne. När vi kommer runt ett hörn på ett nybyggt stort hus blir hon alldeles galen i sin vindmarkering, går upp på bakbenen och vill liksom upp i luften. "-Det finns väl för fan inga fåglar i luften miss i nassen" tänker den mindre begåvade Vaktmannen. "-Men vad fan hon har verkligen något i snoken" mumlar jag för mig själv........samtidigt som jag lyfter mitt trötta huvud och tittar upp på en byggnadställning..............och vad får den mindre intelligenta Vaktmannen se där.............jo tre ännu mindre intelligenta killar som sitter trycker ca 12-15 meter upp i byggnadställningen. "-Kom genast när därifrån!" vrålar jag i den myndigaste stämma jag kan hitta inom mig. Varpå killarna inser att det nog är bäst att göra som jag säger till dem. Basta då.............jo hon håller fortfarande på för fullt och försöker vinda in doften och har inte förstått att Husse redan hittat dem. När de är halvvägs ner från trappstegen så upptäcker även Basta dem och talar om det på sitt lilla sätt............"-Jaja jag har redan sett dem" suckar jag till henne medan jag klappar om dem. Jag förklarar för killarna det olämpliga i att vara fulla och klättra upp ca 15 meter på en byggställning.........dessutom att de numer, om de inte tidigare var det, är kriminella individer. "-Fööööörlåt" stammar de i kör. Basta då..........tja hon såg väl inte dessa svartrockar/punkar-killar som något större hot, gläfste till någon gång då och då men mer var det inte. Osökt kände jag en besvikelse inom mig. Minnesbilden från tidigare på kvällen satt ju etsad fast i högra hjärbalken fortfarande. "- Vad är det där för något" säger en av de "Svarta" och gör en ansats att ta ett kliv framåt samtidigt som han pekar frågande på min ASP-batong. Så där gör man inte tyckte Basta och vrålade till samtidigt som hon kastar sig upp mot den "Svarta".........."Backa!!!!" hinner jag skrika till honom.......innan han av vinddraget från Bastas klapprande käftar självmant nästintill slänger sig bakåt. "Skit i det du!" svarar den belåtna Vaktmannen honom vänligt. "Så killar pinna nu i väg ut härifrån lika fort som ni kom in" säger jag till dem på myndigaste sätt. Vilket killarna nog tog som befriande ord från Väktaren och hans Best till hund................


Ja kort och gått kan jag lugnt konstatera att jag har en vaken, alert hund som iaf i dessa situationer fungerar alldeles utmärkt. Och märk väl detta utan att, jag iaf, har tränat någon form av objektträning. Nöjd...........ja det kan man säga. Nepp nu ska vi snart iväg för vårt sista pass innan långledighet (5 dagar) jag lovar att återkomma med mer berättelser i framtiden.

På återhörande

Peter och Bastabus


Kommentarer
Postat av: Lotta

Kul att hon funkar bra i tjänsten! Alltid spännande "när det verkligen gäller". Hoppas allt är bra annars!

2008-01-29 @ 18:11:49
Postat av: päivi & cizco

Hmmm, tycker lite synd om killen i fall nr 1 .... känner igen mig lite, en sån där snäller som tar fel väg in eller går lite vilse .... ja, ja , han fick nog sig en läxa att inte gå fel - det kanske jag också behövt i min ungdom .... ?

Det måste vara jätte roligt att jobba med sin hund på riktigt, verkligen roligt !
Ha det så gott !

Postat av: Bror Bino

Så ska de "jäklera" tas ;) ... håll dom bara borta från ditt "område" ... d.v.s både husse och ansvarsområde ;)

P.S vem behöver träna på 'objekt', när man har't naturligt i sig ;D

2008-01-30 @ 18:53:49
URL: http://web.telia.com/~u52804581/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback