Vaktmannen är inte alltid så imponerad av Besten............

Tänkte berätta om en liten händelse i lördagskväll....................

Då det förekommit mycket stölder och då främst kopparstölder på Guds anlagda Viloplatser för oss människor, kyrkogårdar. Så har det beslutats att dessa ska bevakas, och givetvis då av bla. Vaktmannen och hans elaka Best. Kommer körandes vi ca 23.00, på väg mot en av de värst utsatta Viloplatserna i staden. Den, för ovanlighetens skull,  mycket vakna och alerta Vaktmannen ser då en mystisk person som ser ut att stå och prata i mobiletelefon vid en av de värst utsatta portalerna till Viloplatsen. "- Nu jävlars ska här gripas tjuvar" säger Vaktmannen till sin Best där bak i hundburen. Besten sätter sig upp, gäspar och tittar förundrat på sin Husse!!! "Här gäller det att planera ordentligt så de inte kommer undan" tänker Vaktmannen samtidigt som adrenalinet börjar pumpa i honom. Ropar upp en kollega som lyckligtvis finns bara någon minut från mig. "-Möt upp mig vid XXX" säger den något uppspelta Vaktmannen till sin Kollega..... "-Så vi får lägga upp en strategi". Strategin läggs upp och går i korthet ut på att Vaktmannen och hans Best ska smyga sig på dem från insidan medan kollegan ska täcka upp på utsidan med bilen. Man har väl hört de "riktiga" Poliserna hur de gör!!! Helt vattentätt.............. Tar ut Besten ur bilen som nu vaknat till liv och insett att det är något spännande på G. Smyger in på Viloplatsen och börjar bege mig bort mot portalen där mannen syntes tidigare. Med ca 100 m kvar ropar jag upp kollegan och säger till honom att köra fram med bilen och göra sig beredd för de snart de snart flyende tjuvarna. Med ca 50 m kvar börjar Besten vinda kraftfullt och adrenalinet börjar pumpa ordentligt i den nu "måttligt" uppspelta  Vaktmannen. Väl framme vid portalen syns inte en människa till, inte heller en själ för den delen. Frågar kollegan via radion om han sett någon eller något........ett kort "-Nej" till svar. Fan tänker Vaktmannen och börjar känna besvikelsen stiga i den lönnfeta kroppen......... "-Men här står en olåst cykel utanför" låter kollegan meddela över radion. "-Yes" tänker Vaktmannen samtidigt som Besten försöker påtala för honom att hon är spårsugen. "-Har du något där" frågar jag henne. Jojominsann hon börjar pinna i väg i ett klockrent spår (jaja man kan ju alltid gå ut och rasta sin hund tänker jag)..........spåret drar iväg över en gräsmatta och bort mot ett buskage som ligger intill muren som omger Viloplatsen för de mindre levande. "Dumma människa tror du att du kan gömma dig i ett buskage för min lilla Best" tänker jag samtidigt som adrenalinet nu är uppe i 287,63% och fullkomligt sprutar ut ur mina öron, näsa och mun. Med ca 15 meter kvar till buskaget vid muren stannar Besten upp och börjar vinda in mot buskaget samtidigt som hon spetsar öronen och reser svansen............"-Bra gumsan viskar  jag till henne"......."-Kom ut från buskarna" säger Vaktmannen med den myndigaste stämma han kan hitta i sin adrenalin kokande kropp. Ingen reaktion............"-Sista chansen, kom ut ur buskarna eller så släpper jag in hunden" säger jag med än mer myndig stämma.............fortfarande ingen reaktion. Viskar till Besten "-Kom igen nu tar vi honom"........och börjar gå mot buskaget. Plötsligt rasslar det till från buskarna både jag och Besten stelnade till som två pinnar, och ut far TVÅ stycken harar......samtidigt som Besten flyger efter dem.................Hade någon i det läget kommit fram till mig och frågat vad hunden kostade så hade jag nog erbjudit dem henne gratis, samtidigt gett dem vårt hus på köpet.................."-Din JÄVEL tänker" Vaktmannen och tar med sig hundkräket bort mot portalen. "Lita alltid på hunden" äh kyss mig i arslet.........vilken jävla klyscha................Tar med mig hunden bort mot portalen. Låter meddela kollegan att jag fortsätter in mot Viloplatsen och ser om jag hittar något där, och meddelar också honom åt vilket håll jag går. "-Ok" "-Hur gick det med spåret???" frågar kollegan..........."-Inget vidare" mumlade jag till svars. Beger mig bort och in mot Viloplatsen. Besten vindar och jag ser att hon har något, hon börjar vinda kraftigare ju längre in vi kommer. "-Fan ta dig om det är harar igen" låter jag meddela henne, vilket hon föga bryr sig om. Plötsligt ser jag en blixt...........äsch det var nog bara MagLiten som reflekterade i något tänker jag, efter ytterligare någon minut så ser jag två blixtar till. "Vad i helvete" tänker jag....... Besten börjar vinda mer och mer. Plötsligt ser jag en lång smal gestalt ca 50 meter fram. "-Vad fan gör kollegan här ute NU. Dumma människa" mumlar jag till Besten samtidigt som gestalten försvinner in bakom ett buskage. "Är du ute och traskar?" frågar jag kollegan något irriterat. "Nej" svarar kollegan något förvånat "Nämen se där, du har kanske rätt ändå" mumlade jag till Besten. Går framåt och då kommer gestalten ut från buskaget och börjar gå mot oss. "-Stanna" ropar jag till Gestalten. "-Varför då?" får jag till svars.........får bita mig tungan då jag säger "-För att jag ber dig! Och dessutom är min kompis här mindre förtjust i människor" säger jag bestämt till Gestalten. Och då stannar han. "-Vad gör du här?" frågar Vaktmannen honom. "-Vad gör du själv här??" replikerar Gestalten. Då har den i vanliga fall snälla och vänliga Vaktmannen svårt att behärska sig och får bita sig ordentligt i både tunga och kind. "-Får man inte promenera på kyrkogården på natten???" frågar Gestalten mig. "-Jo men tror du inte att det anses som lite märkligt att promenera på en kyrkogård som är becksvart vid 23.30-tiden på kvällen???" undrar jag. "-Nä varför det?" får jag till svars. Börjar inse att alla "hästar nog inte är hemma i stallet" på den här mannen. Efter ytterligare någon minuts "meningsfull" konversation inser den smarta Vaktmannen att detta är troligen bara är ännu en i mängden mindre normala människor, och knappast en iskall koppartjuv. Önskar Gestalten en fortsatt god kväll och beger mig tillbaka till bilen.


Jaja slutet gott allting gott, trots Harspår, så fick vi ändå någon form av ett lyckande i slutet.

Kan meddela att Besten var bra trött efter att jobbat effektivt i över 30 minuter.


Vi hörs!


Vaktmannen och Besten


Kommentarer
Postat av: Johanna

Det är inte så att det var Vaktmannen som var bra trött efter att ha jobbat i hela 30 minuter??!!!.... *asg*

Postat av: Peter

Hur menar du nu Johanna?????????

2008-02-25 @ 18:22:03
Postat av: Lotta

*skrattar* Du skriver himla bra Peter! Man riktigt ser det framför sig! Synd att du inte fick plocka in några tjuvar... ;O)

2008-02-25 @ 21:11:18
URL: http://bacco.blogg.se
Postat av: Maggan

Du Peter, gör av med adrenalinet hemma på löpbandet så behöver du inte bli så hormonstinn på gastarna. Vårat löpband är 120cm och funkar bra till en fullång boxer. Man kan få trixa lite för att hitta rätt hastighet som passar för hunden så att springet blir avslappnat.

2008-02-25 @ 21:42:21
URL: http://www.bilbo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback