Vad håller man på med?

Ja, det är ju verkligen sådant man kan fråga sig själv i tid och otid...   Min senaste fråga jag går och grubblar på är: VARFÖR håller vi på med avel????????  Vi sitter och tittar efter hus vi kan flytta till så att vi kan ha fler hundgårdar, ev. valpar vi får tillbaka som vi måste kunna husera osv. Något man ändå måste kunna göra om man ska räkna sig till släktet "seriösa uppfödare". Har vi då själva 3 hundar och står med 2 osålda valpar och en valp vi får tillbaka av någon anledning, ja då kan ni själva räkna ut att Peter snart måste börja använda sin älskade husvagn till att husera hundarna i....  Nä skämt å sido. Vi är inte typerna som klarar av hundar som dräller omkring högt och lågt. Särskilt inte när vi har barn, grannens barn och andra som springer ut och in hos oss på dagarna.

Vi trivs bra här i vårt område! Nära till båda våra jobb, nära för Evelina att leka med grannbarnen, trevlig "by" att växa upp i, närhet till skogar och fält, närhet till stall och ridhus, närhet till träningskompisar....  Enda anledningen att vi skulle flytta är i så fall för fler hundrum, plats för hundgårdar och ett ev. eget stall.  Å andra sidan ligger ett sådant hus lite mer avsides vilket skulle göra att det blir andra "minusfaktorer" att fundera över.

Å tänk om vi istället för att skicka hundar till höger och vänster, kassera sådana som inte går att avla på osv., istället behålla 3 hundar som vi trivs med (Wixzi, Basta (tjänstehund) och en ev. IPO-hund till Peter) Dessa skulle vi sedan satsa 100% på och träna för att tävla och framför allt har roligt med!  Det skulle inte bli avbrutna uppladdningar i träning bara för att tiken du har ska paras och valpa... det skulle inte bli den stora våndan att hitta en lämplig hane... det skulle inte avlas utan någon "mening". Nu menar jag inte att vi har avlat utan någon "mening" utan givetvis har vi trott på det vi har gjort. Men man kan samtidigt fråga sig vad vår avel "tjänar till" ? Vi har en kull vartannat år ungefär. Och vad tror vi att vi kan åstadkomma med det????? Knappast några större förändringar.... På schäfer finns det massor av uppfödare som får fram minst lika bra och absolut bättre hundar än vad vi gör!!! På boxer känns det som man stångar huvudet blodigt när man försöker få fram den typen av boxer som vi vill ha - och kanske är det inte

Kommentarer
Postat av: Maria, Gwen & Diva

Jag blir så arg... och det är inte på vad du skrivit utan på min nedrans förbenat korkade dator just nu, som precis när jag är färdig med ett låååångt inlägg här bara helt plötsligt låser sig... hm... och där var det inlägget puts väck både ifrån datorn och mitt huvud... för när jag skriver något så finns det inte kvar i huvudet efter... grmf....

Jag förstår att det snurrar på med en himla massa tankar i era huvuden just nu och att det är jobbigt!!! Allting som har med ert liv att göra är beroende av ett beslut som rör er uppfödning... vilket kliv och i vilken riktning det klivet ska tas eller om ni ska stå kvar där ni är... Däremot så är ju just alla dem tankar om avel som ni har, dem som gör er till dem otroligt bra uppfödare som ni är...

Jag fullkomligen älskar denna Diva och hon är den mest kompletta hund som jag ägt, men jag ska väl inte säga för mycket för hon är trots allt bara 6 månader och det just idag GRATTIS, grattis... Diva har säkert många fler egenskaper att visa upp för sin matte... men dem hon visat så här långt är egenskaper som jag värdesätter mycket!!!

Ni har gett mig en otroligt bra grund att jobba vidare med på ett sätt som jag känner för och som passar mig, tack för Diva!!!
KramKram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback