Jag är f-n i mig BÄST!!!!

Gud, vad nöjd jag är med mig själv idag!!!

Wixzi har sedan födsel och ohejdad vana (och en Matte som inte har så mycket förstånd...) spårat som en blandning mellan X2000, grävling, tivolikarusell och fågelskådare. Försök få ihop dom där 4 till en spårhund kan ni ju se hur lätt det är...  Har kört alla typer av näringsspår med korv i varje, korv väldigt sällan, korv i stora högar, korv i små högar, korv högt och korv lågt och absolut ingenting har funkat. Jag har hela tiden haft känslan av att hon FATTAR liksom inte vad det här med spår går ut på!  Och EN sak har jag lärt mig av min hund: Om jag visar henne på rätt sätt = att hon fattar så sitter det man har lärt henne. Otroligt lättlärd och vill alltid göra rätt!

MEN, som sagt, spåret tycker hon nog har varit det konstigaste i hennes liv som Matte har hittat på för henne.... Jag har i bakhuvudet alltid haft en teori om hur jag ska lära in det, men det är inget sätt som någon "IPO-människa" har sagt att man kan göra och då är det kanske inte rätt?????? Att man ska lita på sin magkänsla är också något jag börjar lära mig mer och mer..... ;-)

Well - vårt problem har varit att hon helt enkelt har varit på tok för slarvig när hon dundrar fram. Korv & godis betyder inte så mycket för henne och är därför ingen större motivation att leta efter.  Å andra sidan vet jag att hon är otroligt NOGA när vi gör alla former av uppletande av saker i skog och mark och hon missar ALDRIG att hitta något som jag har "slängt ut". Alltså - varför inte ta med denna viljan till att alltid hitta saker genom att gömma saker i spåret?  Visst - det finns ju en risk att hon bara vindar sig till allting men det var ändå värt ett försök.

Jag tog därför 5 stycken små centimeterstora pinnbitar som jag satte lite tejp på (för att se att hon verkligen tog rätt pinnar). Gick ut ett spår där jag grävde ner pinnarna under grästuvorna (så dom inte blev direkt synliga på marken utan att det blev lite utmaning). La dom med kanske 10-15 steg emellan i det första spåret jag gick. Hämtade sedan W. som KLOCKRENT gick ut detta spår med näsa och hjärna i full koncentration och svansen i ett "normalläge"  (inte som den flaggstång hon haft förrut!).  När hon kom till första pinnen blev hon väldigt intensiv, nosade på pinnen vilket jag klickade och belönade med godis. Hon ska ligga vid varje apport och får där godis och massor med beröm. Och man ser hur glad hon blir när Matte faktiskt är nöjd med det arbete hon presterar! Iväg och leta efter nästa apport.... och hon tycker det är SÅ kul !!!  I dag, när jag gick det tredje spåret av den här typen, la jag in en 90-graders vinkel vilken hon tog utan att lyfta på nosen en milimeter från marken.....Snyggt!!!

Jag är SÅ peppad att spåra nu varje dag för helt plötsligt är det ju jävligt roligt!!!  Vi ska träna in markeringarna lite bättre och sen ska vi ta hela våren, sommaren och hösten till att göra roliga, utmanande spår. YES!!!!! :-)

Kram från en stöddig men glad Wixzi-matte.... :-)

Kommentarer
Postat av: Lotta

KUL att träningen går så bra för er! Ni är så duktiga!! :-D Krams

2008-04-02 @ 13:06:03
Postat av: Maria, Gwen & Diva

Så underbart härligt att läsa din glada text och extra superKUL att din egen idé fungerade så perfekt!!!

Nu får du lära mig... ;0)

Vad nedrans kul det ska bli och vad skoj vi ska ha när vi träffas på minikennelträffen!!! Nu måste vi få till det där om att åka iväg och leta på skroten eller tippen eller vad det nu var du hade som förslag en av dem gånger jag varit hos er den senaste tiden... träna skydd, lydnad, spåra och så vill jag se Cassi köra rapport!!! Prata hund, prata hund och återigen prata hund... och lite päronkonjak däremellan... Kan det bli bättre?? Tihi... ingen tv för Johanna för då somnar hon... *s*...

KramKram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback