... fortsättning då inte slutet kom med på förra...

... och kanske finns det inte marknad för den typen av boxer? Och kanske är det inte "boxer" vi försöker få fram utan att vi vill se andra egenskaper i rasen som inte "ska" finnas där? Precis som sport-schäfer-folket gör med sina hundar... (Kattis, du får säga vad du vill men Wixzi är jag helt övertygad om är 50% malle, 10% schäfer och 40% något som jävulen har kommit med....)

Ja, jag vet inte om det här blev så mycket bättre slut än mitt förra inlägg... men nu MÅSTE jag rusa till jobbet!! 
Mer filosofiska tankar kommer kanske en annan dag....

Tjing Bing!

Kommentarer
Postat av: Carina

Skulle vara spännande att läsa ett filosofiskt inlägg där du preciserar hur er super-boxer ska vara. Ha det gott i solskenet!

2008-04-22 @ 09:55:51
Postat av: kattis

Attans också, avslöjad !
Det är ca 50 % bäver, 30 % schäfer, 19,9 % ngt som hin håle bidragit med samt en skvätt mallegener, tror jag.

À propos avelsfunderingarna........
Det är ju så med att engagera sig att det kostar blod, svett och tårar. Man måste helt enkelt brinna för något om det skall bli bra. Och, ha ett sjuhel****s tålamod och en kamplust som ett stim schäfrar (sportschäfrar menar jag så klart).
De flesta jag känner klarar av att brinna för max två saker åt gången. Oftast bara en. (Obs risken för att bli utbränd.)
Om man brinner för att träna och tävla med hund vill det till att det finns ledig kapacitet för att ägna sig åt uppfödning också, glöm inte "Hovnarren".
Vi löste det genom att ligga lite lågt med tävlandet när tjejerna var små. Meritera tikarna, men inte satsa fullt ut.
Nu är ungarna "självgående" så nu har vi tid och lust att köra en hund eller två för fullt och ägna resten av tiden åt att meritera avelstikar och ta hand om kenneln. Hästlösa är vi varit i 5 år.....
Betänk att det tar 3 timmar att rida en timme, om man skall göra det ordentligt. Bra argument va ? (Peter).

Postat av: kattis

Glömde det viktigaste om man skall ägna sig åt uppfödning: ett tillräckligt stort hus !

Ett tillräckligt stort hus för att man ALDRIG skall behöva hamna i den sitsen att man "måste" sälja en hund pga platsbrist.
Man skall kunna ha "is i magen" och behålla hunden tills "rätt" köpare behagar infinna sig.

För det finns en "rätt" människa till varje hund, det tar bara olika lång tid att hitta den.
(Det sista har jag lärt mig av Bosse Nyman, Triumph´s kennel.)

2008-04-23 @ 11:09:56
URL: http://home.swipnet.se/aengsbacken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback