Ännu en dag i det underbara stallet!

Så har vi kommit hem efter ännu en underbar dag i stallet! Jo, ni läste rätt... Evelina har en liten shettis vid namn Jim som står i ett stall i granngården här. Jim är 21 år gammal och en klok liten herre som är "uppvuxen" med barn och HELT underbar liten lärohäst för Evelina!  I början var Evelina lite tveksam, då hon är en försiktig liten tjej, men nu tar hon själv och hämtar honom i hagen, gör i ordning honom för ridningen, skrittar och travar och pysslar och fixar.  Hon tycker det är sååååå kul och sitter mest och skrattar och filosoferar hela ridturerna. Mamma Johanna är lika glad hon.... för äntligen får hon ett stall där hon kan mocka och fixa (dom har totalt 4 hästar), och jag borstar lite på Jim och "tjuvrider" honom ibland genom att gå bredvid honom och rida honom genom att hålla i tyglarna och driva på honom med rösten. Han är så duktig och tuggar glatt på bettet, går i form och jobbar på med sina små, små, energiska steg. Till slut brukar Evelina sitta och skrika att det är faktiskt HENNES tur att rida någon gång!!!

Jag är så sugen på att rida lite själv också! Det står en stor häst i stallet, men nu är den såld och ska åka iväg på söndag... Hoppas att hon snart köper en ny häst som jag kan rida lite på!  Har ju också kvar mina drömmar om en welsh-ponny, men nu börjar jag bli lite tveksam. Kanske är det dumt att satsa på en ponny som Evelina i princip har vuxit ur när hon är stor nog att rida den? Kanske bättre att ta ex. en new-forest eller en större modell av welsh? Jag vet ju vilket ras Lotta (Bacco) vill att jag ska köpa... :-)

Det är en helt underbar dag i dag med härligt vårväder! Dimma och Wixzi är ute i trädgården och kvällsbusar lite efter att ha ätit kvällsmaten. Dimma har dock den fula ovanan att dra iväg med alla matskålar då hon har ätit klart. Sen får man gå runt och försöka leta upp dom. Inte så kul när mörket faller på...

Sen har stackars W. fått problem med analsäckarna igen. Det luktade illa i veckan och jag har tid hos veterinären på onsdag igen för att dom ska få spolat rent dom. Såg i kväll att hon blöder lite där, så det är nog inte bara kul för henne... Men hon "klagar" inte, kasar inte på rumpan, biter sig där bak eller så. Bara slickar sig lite extra. Har hört att man kan operera bort dom. För om det ska fortsätta med problem en gång i månaden så är det ju inte bara roligt...   Åhhh!!!! Nu tog Dimma och släpade iväg med Peter stövlar ut på gräsmattan också... *suck*  Vad är det för psykogener vi har fått in från dessa Ängsbackens-hundar egentligen???? ;-)

Nej, nu ska jag försöka få min stalltjej i säng. Hon håller på för fullt och leker hopptävling med sin käpphäst och har klätt ut sig i "tävlingskläder", hjälmen på hvuudet och full galopp här hemma i köket..

Ha en skön helg alla! :_)

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jamen Johanna, en fjord hade ju varit helt PERKFEKT då. Den växer hon aldrig ur och den kan DU dessutom OCKSÅ rida! :-D Jag hjälper dig GÄRNA att leta reda på en nätt liten fjord fröken/herre! :-D (Och ni är GIVETVIS jättevälkomna att ta er en tur på Charlie om ni har vägarna förbi Halmstad!) ;-)
Kram

2008-04-19 @ 11:06:45
Postat av: Peter

Vad då Evelina har en shettis????? Har jag missat något??? Har ni gått bakom ryggen på mig????? Visste inte att det var hennes!!!!!?????? Hmmmmmmm

2008-04-19 @ 14:56:02
Postat av: kattis

Fjord ?????????
Norsk pansarvagn heter det väl ?
Jättetrevliga hästar som man kan köra skogskörslor med och ibland rida på, men ridhäst åt barn ? Näppeligen.
Själv förordar jag en welsh av cobtyp.
Lättridna, frammåt och stor nog att kunna kånka runt på Johanna också............. (Grov D-ponny alltså)

Postat av: Lotta

Kattis: Varför skulle inte en fjord passa ett barn? Förutom faktumet att min fjord är ung (3år) så skulle jag gärna låta ett barn rida honom. Han är snäll, lyhörd och har en arbetsglädje som jag aldrig har påträffat hos en häst förut.
Bort med fördomarna!

2008-04-21 @ 21:00:46
Postat av: Peter

Varför häst överhuvudtaget???????????? *undrar*

Lotta: Fram med ännu mer fördomar tycker jag.......

2008-04-23 @ 04:52:04
Postat av: kattis

Hej Lotta !
Jag gissar att ditt förhållande till Fjord är likartat mitt förhållande till schäfer...........
Det finns andra raser, men jag förstår inte varför :o)
De Fjord som jag har träffat, och de är många, har alla de positiva egenskaper du nämner + att de är starka och relativt "tunga i handen". I mina ögon (och händer) är de inte optimala ridhästar. Sen är det ju också en fråga om vad man vill med sin ridning. Själv är jag en gammal dressyrkärring som alltid har sett till att mina ungar har haft tillgång till välutbildade hästar/ponnyer som varit anatomiskt väl lämpade för just dressyr. (Stackars barn, det är väl därför de föredragit hundar, fotboll och simning, i nu nämnd ordning.)

2008-04-23 @ 10:45:39
URL: http://home.sipnet.se/aengsbacken
Postat av: Lotta

Kattis: Ähum, ja jag undrar varför det finns andra raser än fjord... ;O) Och är du en utpräglad dressyrtant, så förstår jag ditt resonemang. Däremot håller jag INTE med om att fjorden inte passar barn. Charlie, som är min 3åriga fjordhingst, har en härlig bärighet, är lätt i handen och i typen. Och som som jag skrev i föregående inlägg så skulle jag mycket väl kunna låta ett barn rida på Charlie, bortsett från att han är ung och orutinerad. Fjordhästen blir vad man gör den till!

2008-04-23 @ 15:18:53
Postat av: Lotta

Peter: Nej för sjutton, bort med fördomarna på alla raser... ;) *hihi*

2008-04-23 @ 15:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback