Min lilla hund...

Som ni märker är vi väldigt kära i våra hundar nu för tiden! Peter har ju "lilla Bubben" och jag har den underbara lilla hunden som heter Wixzi! I dag tänkte jag att vi skulle lära in ställandet på henne. "Stanna" kan hon redan när vi är ute och går, så jag tänkte att jag bara gör en förlängning på det. Gick helt med henne vid sidan och sa "stanna", vilket hon givetvis gjorde! :-)  För att få det något snabbare gjorde jag också några gånger då jag i samband med kommandot helt enkelt ställde mig framför henna och "blockerade vägen", vilket gjorde att hon gjorde mycket snygga och snabba ställanden. Givetvis snabba belöningar i form av "klick" och slänga i väg hennes pip-groda bakom henne.  Hon är så snabb på att lära och så rolig att jobba med!

Provade även lite vänster-svängar genom att hjälpa henne lite med mitt ben och vid några tillfällen gick det riktigt bra, vilket jag återigen "klickade" som belöning. Det är så himla bra med klicker att man kan vara ännu lite snabbare på att berömma när hon går bra.

Nu är bara problemet att hon går ganska snett bredvid mig i fria följet. Det ger ju även sneda sättanden och lägganden. Hmm... Vill samtidigt inte gå in och "pilla" för mycket nu när vi fortfarande bara är i "lekskolan" och jag egentligen bara belönar att hon följer med mig och håller kontakt med mina ögon.  Några tips på hur jag fixar till det utan att behöva ta och kladda på henne för mycket? Tror nämligen att det gör henne lite osäker.

Inkallningarna har jag kanske 5 gånger låtit leksaken sticka bakåt för att berömma hennes fart. Det ska jag inte göra fler gånger... Nu har hon stuckit förbi mig i full sula och står och spanar bakom mig med öron och ögon på helspänn. *suck*  Lika snabbt som hon lär sig bra saker lär hon sig dåliga saker. Det gäller att man tänker till lite innan man börjar en inlärning av något... :-)

Nu är det snart helg. Ska träffa Evelina och Peter på sta'n så ska vi gå och mys-shoppa lite. Å så är det ju IDOL i kväll! Är helt såld på det programmet!!!

Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: päivi & cizco

hej du josse !
jag har gått med godis i munnen och det kanske har gjort att att cizco har blitt så fokuserat i ansiktet att hon börjat gå i 2 spår bredvid. så nu när jag belönar henne så i stället för att spotta ut godiset så belönar jag från handen snett bakåt...eller nått sånt...
ni får det så bra och jag väntar med spänning på den 25:e och hoppas att det är fullt av liv i Akzas mage !

2007-09-22 @ 10:18:07
Postat av: Maggan

Är det så att hon liksom skjuter ut baken och kommer långt fram med huvudet i fria följet så brukar det funka att gå bredvid en vägg eller ett staket en period. Ett tips för att få raka sättanden är att stå med sidan någon decimeter från en vägg, gärna inomhus hemma från början. Ha hunden framför dig, locka med handen (godis) in hunden mellan dig och väggen så hon kommer precis bakom dig och där vänder och kommer in och sätter sig i fotposition mellan dig och väggen. Anpassa avståndet genom att ha större avstånd från början och minska avståndet när hunden fattat vad den ska göra. Hjälperna (godis, hand) tas ju bort rätt snabbt. Funkar kanon med klickermetoden. Hoppas du fattar hur jag menar, inte helt lätt att förklara i text.

2007-09-23 @ 18:51:53
Postat av: Johanna

Fattar precis, men har alltid varit lite skeptisk till att använda mig av vägg och annat som "hjälp" då det blir en situation i sig att sitta rakt vid vägg men inte annars.... Men jag är inte den som är den, utan ska givetvis prova detta. :-)

2007-09-24 @ 07:35:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback