Roligt Roligt!

Wixzi bara ÄR så rolig att träna med! Snabb, lättlärd, av/på, sammarbetsvilja till max.... I dag fick jag ut Peter på gräsmattan och vi körde lite "skydd". Denna gång fick hon bita i bitkudden vilket funkade utan problem. Hon skäller bättre men fortfarande är det mycket "tom-skall". Hoppas det är något som ger med sig ju äldre hon blir. Hon har otroliga angrepp och fulla, fasta bett. Tillkämpar sig bättre och bättre. Det vi tränade i dag var egentligen det här med att hon ska hålla fast bytet i käften med hjälp av min hand under hennes haka. Det är inte populärt och hon spottar ut bytet direkt. Däremot är det helt o.k att jag har handen under hakan när hon inte har bytet i munnen. Är fortfarande inte helt övertygad om VARFÖR detta är ett så viktigt moment. Hon griper, tillkämpar och när hon får bytet slänger hon sig ner på backen helt cool och utan stress och "kladd" på bytet. Avvaktar att jag ger henne nytt pass-på-kommando. Jag kan hantera bytet och hon ligger kvar. Jag kan kräva lydnad/kontakt, jag kan ta på henne etc.   I mina ögon så skulle det bli konflikt och bråk mellan oss om jag skulle tvinga henne att hålla fast bytet = hålla igen käften på henne osv.  och frågan är om det bråket är nödvändigt?  Måste få lite bättre svar på varför det är så nödvigt att dom kan ha denna "ro" med bytet.  Jag är helt med på att det är en slags "dressyrsak" där hunden ska lyda i att även hålla fast bytet i munnen. Detta är ju ex. jättebra att ha när det är dags för apportering etc. DÄR kan jag tänka mig att lägga in det kravet (håll fast) men det känns så onödigt att blanda in den osäkerheten i skyddet där det ändå är så mycket höga drifter och annat som gör att hundarna är uppe mer i varv. Att då lägga på mer krav & dominans vilket i hennes fall kommer göra henne osäker, känns inte helt klockrent för mig.

För övrigt i lydnaden har jag börjat använda mig av staket/husvägg samt spotta korv för att få in henne i en rak fot-position. Vi får ser hur det går. Det funkar ibland och inte ibland...  I helgen har vi också kört lite agilty där hon glatt springer genom tunneln och går ganska säkert på höga "bron" eller vad det nu kan heta. Var lite korkad och tog upp henne på gungbrädan där hon givetvis drattade av och jag inte höll emot.... Lite köttbullar med nästa gång så går det säker igen. Det kanske är agility vi ska satsa på i stället så är det ingen som kommer att jämföra våra resultat med morbror Rossos kanoninsatser på IPO-planen... :)

Längtar till vårens IPO-kurs med Tomas Karlsson då jag hoppas få lite tips och trix med W. Man vill gärna att det blir rätt från början med henne då hon är en så pass snabb/smart hund som tar till sig allt direkt. Sen vid 1,5 års ålder står man och förbannar sig själv för att man inte gjorde det ena eller det andra rätt från början istället....

Nej nu vill Evelina upp ur badet. Ha det bra alla blogg-läsare (om det nu är några... ingen som skriver kommentarer.... :-(  )

Kommentarer
Postat av: Maria & Rickard

Är IPO-kurs med Tomas Karlsson någonting som vi kan få vara med på som åhörare? Vi har ju då i dagsläget inte någon hund i rätt ålder att träna med men det är ju lika nyttigt att få vara med och lyssna!
Jag behöver också träna bakdelskontroll och backa... och jag behöver träna mot vägg men jag känner inte för att träna mot en vägg då jag inte riktigt tycker om det träningssättet... man kan träna med en bom eller trädstam eller liknande också men har i dagsläget ingen annan idé.
Sen har vi i några dagar gått och pratat om "att nu är det läge för att få träningstips av er igen" men vad gör man när nästan alla helger är uppbokade... och Peter jobbar varannan helg dessutom...
KramM

Postat av: Sanna M

Vad ledsamt att läsa om missfallet, usch jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.... Och hemskt sorgligt med Bubben åxå...
Roligt iaf att du är så nöjd med Wixzi, hon verkar jättehärlig ju:-) Jag fattar inte heller varför det ska vara så viktigt att hunden håller bytet stilla...? Du får maila nån IPO-guru och fråga:-)

2007-10-08 @ 16:35:52
URL: http://www.rohult.se
Postat av: Carina & Bellis

En liten hälsning till "gammel-matte & gammel-husse",ska vi väl få till så ni ser att vi är trogna bloggläsare=).
Det låter som det går framåt med stormsteg med Wixzi, vad månne det bli av henne, säkert något "stort".
Ha det gott!

2007-10-08 @ 16:54:21
Postat av: Kattis

Du tänker helt rätt om "handen under hakan".
Tänk på hur jag kör Tazza. (No hands)
Det viktiga är ro i greppet, inte handen........
Beträffande kursen i vår vill jag att du ringer mig.
Kattis

2007-10-25 @ 09:38:01
URL: http://home.swipnet.se/aengsbacken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback