Livet är mer än bara valpar

Fast än man nästan inte kan tro det, så är livet mer än bara valpar hemma hos oss just nu! I går var det lördag = träningsdag på klubben. Efter en mysig morgon med tjejerna här hemma (som leker SJUKT bra nu när Evelina har blivit lite större och inte bara är avundsjuk på storasyster när hon kommer hit...) så åkte vi iväg till klubben. Där var dom redan i full gång med skyddet så jag och W. gick iväg till en annan liten gräsplätt och tränade lydnad. Passade på att ta med mig Peter så jag fick lite "ögon" på hur hon går. Det är så lätt att man inte ser dom felen som man gör, å så nöter man in det och hunden lär sig fel saker... *suck*   Han tyckte det såg bra ut men att hon borde bli lite rakare i sin position i fotgåendet. Ska försöka lära om lite och belöna med leksak som kommer ner från vänster armhåla istället. Den landar då på baken på henne och hon får en förväntan att kul kommer bakom henne och inte till höger om mig. (Därav att hon vill gå lite för långt fram och snett). Ska även byta hand på klickerna då faktiskt klick-ljudet är en signal till "belöning". Om hon då bara går och väntar på att det ljudet ska komma från min högra sida så blir det återigen förväntan som gör att hon går snett.  Vi gjorde några nersläpp med bollen från vänstersidan och det tar inte många gånger förrän hon fattar vad hon ska göra. Kul!

I övrigt körde vi bara lite inkallningar, ställanden och skall. Fortfarande mycket stum-film över det... men det kommer bättre och bättre! Avslutade med lite hinder och tunnel på agilitybanan. Tunneln har hon fattat skitsnabbt! Ja, förrutom dom gånger hon vänder i halva tunneln, och kommer rusande förbi mig för att hinna till bollen som ligger på andra sidan. Hon är verkligen snabb! Fattar inte hur jag någonsin ska kunna hänga med henne på en agilitybana... men det kanske Maria har några knep att lära mig! :-)

Hemma igen blev det bus i trädgården med Arix - hennes lekkompis. Dom har verkligen jättekul tillsammans och brukar springa omkring och kampa med fotbollen, gräva hålor tillsammans (*suck*), leka "jag biter dig i benen och fäller dig-leken", skälla på katterna som går förbi, äta hål i sängen i hundrummet och annat bus dom gör. Vet inte riktigt vem det är som lär vem vad, men jag har en känsla av att Wixzi är den som tycker att Arix är på tok för tråkig och måste lära sig lite nya bus på äldre dar!

Här är dom i alla fall i vad NI tror, avslappnat tillstånd i hundrummet. Sanningen är att matte har fått stå och hysteriskt skrika "läääääägg er NER, NUUUUUU! " en halvtimma för att dom över huvud taget ska lägga sig inför fotografen. Ja, inte linslusen Arix då alltså som givetvis la sig ner direkt och tittad in i linsen med sina bruna ögon. :-) 
image40


Förrutom hundträning har det varit mys med tjejerna. Dom har haft konstutställning, fiskdam (där pappa fick fiska upp ett par trosor som dom satt på kroken och dom höll på fnissa ihjääääääl sig! ), lördagsgodis-dags, tacco-mys, gosa med valparna, vara i bollarna på IKEA m.m  Det var så skönt att komma hem i fredags då Peter varit hemma med tjejerna hela dagen. Middagen stod på bordet, hundarna var rastade, huset städat och barnen lekte och hade roligt. Ja, en Peter som hemmapappa hela dagarna skulle jag inte tacka nej till! Så sköööönt! Ja, jag skulle nog inte tacka nej till att vara hemmafru heller... Eller kanske inte... Hade nog börjat klättra på väggarna efter en stund.... Men kanske om vi hade haft ett hundföretag jag och Peter? Eller en hästgård där man även kan ha hundträning? Vilken dröm.... Peter sköter "dressyren" på hundarna. Jag sköter valparna, miljöträning med unghundar etc. och har givetvis ett par hästar att rida och träna också. Uppfödning av schäfer (och boxer?) samt welsh mountain, några dressyrhästar att träna med, hundkurser, IPO-läger och annat skoj. - JA TACK!!!!  Ja, jag vet.... men drömma kan man väl få göra?! :-)

I dag fick jag sovmorgon! Jätteskönt!!!  Men tror ni jag kunde sova??? Nix Pix! Gick upp kl. 07.30 men insåg att jag ändå fått 2 timmars mer sömn än vad jag brukar. Peter är iväg och ska åka med tåget till Göteborg med Emelie. Dom åkte iväg men ringer efter en stund och undrar om det är fel på våra klockor där hemma med?....... Visst sjutton... Vintertid..... Alltså har jag gått upp 06.30 och bara fått EN timmas sovmorgon!!! Bättre än inget alls. Evelina är i full gång och ha redan hunnit med att äta frukost, titta på film, köra Selma till dagis (dockan), tejpa en egen brevlåda, spika ihop lite brädor och "dega" en stund. Se bildbevis för detta nedan! Tyvärr är det även bildbevis på att ungen fortfarande har pyamas och oborstat hår.... men visst är hon söt ändå vår lilla älskling!

Nej, nu ska vi börja göra oss iordning och åka till affären och köpa en tigersåg, så vi kan få klart vår ute-valp-hage!
image42

Kommentarer
Postat av: Maria & Gwen

Härlig bild på Evelina ;0)!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback