Mat, mat, mat....

Att introducera riktig mat för valparna funkar hur bra som helst! Dom har redan, efter 3 gånger, lärt sig vårt "matljud" och alla kommer tultande mot oss för att få äta lite "valpfoder-sörja". Luktar apa och ser ut som skit... Men valparna gillar det i alla fall!  Akza också.... Valparna är såååå rena och fina efter att hon har "torka upp efter dom". För det är valptassar, valpmagar, valpöron och gud vet allt i matskålen innan dom fattar hur dom ska äta.  Jag hoppas att vi går fram i "rätt tempo" så inte deras magar får stor-chocken! Ännu så länge verkar det gå bra i alla fall. Den stora "Dumle-tjockisen" är inte den som tränger sig fram först för att komma till matskålen. Det är den grå tiken i dagsläget. Tror "Dumle" är en liten mamma-gris och vill vara nära morsan när han ska äta....

För övrigt har dom börjat att bråka och kampa mycket mer med varandra. Det är hur sött som helst att titta på när dom kastar sig över sina syskon och försöker "döda" dom.... :-)

Dagen annars har varit lunchpromenad som att gå omkring i sån där tomte-pynt som är som en glasbubbla med vatten där det börjar snö:a när man skakar på den.... Stoooooora flingor som föll saaaaakta ner. Hur häftigt som helst! Och massor med lössnö som W. sprang omkring i! Hon är så rolig när hennes leksak kommer för djupt ner i en snödriva. Då puttar hon den med din långa nos tills hon kommer till något ställe där det inte är så mycket snö, för då är den inte lika äcklig att ta upp med tänderna...  Insåg också på min promenad att dom där "stanna" -komandona som jag är så stolt över att hon lyder så bra på mina promenader - dom är ganska situationsbundna.... Hon stannar jättebra innan vi ska gå över stora vägen, innan back-krönet där man inte ser vem man ev. kan möta, när jag ser folk som kommer.....  Men jag märkte i dag att om jag klämmer i med ett stanna på något annat ställe så lyder hon inte riktigt lika bra. Hur korkad är man egentligen??!!!  Det klart att man måste träna komandon på alla möjliga olika ställen!!  Ja, ja. Då har jag ju något mer att träna på i morgon. Nu när inkallningarna går så himla bra så har jag ju inget att träna på mer... (haha!)

För övrigt idag har det varit litet födelsedagskalas hos brorsan, vars son fyller 14. Jisses vad tiden går!!! Trevlig med lite kaffe och tårta på en tisdag kväll. Sitter aldrig fel...  Tyvärr hamnar det dock fel... ALLT sätter sig runt magen!  Jag hade gärna gått ner några kilon men det är ju så förbannat hopplöst svårt!!!! Appropå förbannad... så berättade Evelina i bilen om att dom inte kunde äta frukten ute idag för det var så "jävla kallt ute"! Det är väldigt svårt att hålla sig för skratt när en 3-åring sitter och svär i bilen för det låter så "fel". Fick försöka förklara att det var ett fult ord, men samtidigt får man också ransaka sig själv och inse att man kanske ska försöka hålla inne med dom där svordomarna som ibland halkar ur munnen.... Barn gör och säger bara som vi vuxna gör....

Längtar till helgen!  Peppad till tusen!!! Hoppas nu inte att man gör sig för stora förväntingar på det hela...

Tack för alla kommentarer i gårdagens blogg! Får väl se hur länge ni orkar kommentera något mera.... :-)  Annars får jag väl "hota" er igen!  Jag anade dock en viss avundsjuka hos min sambo efter gårdagens inlägg om att jag var så kär i Wixzi... Men Peter - du VET ju att jag älskar dig med!! :-)

Kommentarer
Postat av: Veronica

Hej Kul att läsa om valparna och deras framsteg..
Ska bli spännade att
få träffa de små hulliganerna

Slår en pling i morgon angående tiden på lördag.

Det här med situationsbunden lydnad känner jag igen
Himla är kanonbra i lydnaden men när vi kör skydd har hon glömt stora delar som fot vad är det?

2007-11-13 @ 22:07:54
Postat av: Lotta

Blir det någon Nyponros? Jag är nyfiken!! :-D Kram

Postat av: Asta

Ja, det är nog bland det bästa som finns...När valparna börjar med stappliga
steg leka "farliga bestar". Jag bor på landet numera och har i princip aldrig koppel på mina hundar, även jag har grym lydnad vid vägövergångar ock liknande...
Nu ska jag lägga mig, upp i ottan imorgon för då blir det MH av min "lille" Challe och kullsyskon.

2007-11-16 @ 22:48:46
URL: http://www.blogtown.se/blog.php?id=Asta65

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback