Köttfärs vara eller icke vara....

I dag här valparna 3 veckor gamla. Hipp Hipp Hurra! Vi har en liten trogen "fan-club" på gästboken som ivrigt hejar på oss (Tack Veronica, Maria, Emelie och alla ni andra!) som till och med har fått oss att lägga ut filmer på valparna nu för tiden!  Men så är vi också så stolta över dessa små liven, att vi gör det med glädje.... :-)  Nya valpbilder på en och en blir det dock inte förrän på onsdag. Sorry.... :-)

I dag har dom fått mat för första gången! Dags att börja vänja av dom så sakteliga från mjölken och skona mamma Akza lite.  (Dom verkligen sliiiiiter ut mjölken ur spenarna på henne!) På våra förra kullar har vi alltid börjat med att ge köttfärs och därefter sakta gått över till valpfoder. På våra förra kullar har vi också alltid haft en släng av lösa magar då dom har kommit igång att äta, och det är inte roligt... Någonstans i bakhuvudet har vi nu fått för oss att vi har hört vid en Uppfödarträff  för boxerklubben, att en föreläsare sa att det var just köttfärsen som gjorde ATT dom blev dåliga i magen. Det var helt enkelt för "stark" mat för valparna att gå över till och magarna fick jobba som tusan. Istället skulle man ge valpfodret ordentligt uppblött och mosat som en gröt.   Så nu har vi gjort det, och det slank ner i dom små valpmagarna det med!

Är det någon blogg-läsare som har en annan åsikt - hör gärna av er!!!!  Jag har försökt att hitta information på nätet om detta men har inte hittat något bra. Är det någon som surfar på någon bra sida så hör av er då också!

Ja, över huvud taget vore det roligt om man hade några blogg-läsare som kommenterade det man skriver. Annars kan man ju lika gärna lägga ner bloggen och skriva mail direkt till bara Maria & Rickard.... :-)  (näää då. Jag är inte bitter!)

I dag har det varit en bra hundtränings-dag på jobbet! Wixzi gjorde så fina inkallningar så jag fick ståpäls!!  Det var hundra gånger bättre än morbro Rosso!!!  Hon sitter kvar utan att röra en fena.... när man kallar på henne drar hon iväg som en avlöning med öronen tätt slickade på huvudet, för att sedan elegant bromsa in framför matte och sätta sig UTAN att över huvud taget dundra in i henne.  Såååå snyggt!!!  Ja, jag vet... Jag ÄR kär i min lilla hund.... :-)

I helgen ska jag på IPO-kurs i Kristinehamn. Det ska bli hemskt kul att få komma iväg och träna lite med nya människor och ny figurant. Alltid lär man sig något! Jag gör det mest för att få lite tips i lydnad och spår, men hon ska givetvis få göra lite bitövningar i skyddet också. Återkommer med rapport efter helgen!

Och på lördag kommer Veronica med familj och ska hälsa på valparna! Ska bli spännande att höra vilken valp dom kommer att fastna för! Får hoppas att jag hinner hem så jag kan träffa dom lite...

I kväll bestämmer även "ödet" om det blir Nyponros eller inte i vinter.... Hmmm....

Ha det så bra alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback