Ännu en träningsdag...

Åkte tillbaka till kursen idag, söndag, för ytterligare en träningsdag. Vi började med frukost och tittade även på lite IPO-filmer på duktiga hundar. Jäklars vad snyggt dom gick. Mallar förstås... men även Ingars egen hund som hade ett helt underbart spårarbete!

Efter det åkte vi själva ut till spårmarkerna och jag gick ett "s-spår" igen med både motvindar och medvindar. Ganska högt gräs. W. var lite okoncentrerad idag, men gick stundtals riktigt bra. Man märker ändå att hon faktisk inte är så gammal som dom andra hundarna... Men jag fick massor av bra tips och från och med nu ska jag lägga ett spår varje dag på jobbet! Jag har ju verkligen förutsättningarna för detta och är pantad som inte gör det!

Därefter åkte vi till ridhuset och tränade lydnad. Vi tränade på kontakt och "fotförlyttningar" som egentligen är grunden till allt övrigt i det fria följet. Tror jag har fått klämm lite mer på hur jag ska jobba med det och hon är ju bara SÅ PÅ och VILL jobba och göra rätt. Underbart rolig hund att träna lydnad med!

Inte lika kul att träna skydd med.... JODÅ! Det är bara hennes matte som inte riktig har koll på allt.  Hon gick lättare in i ro-fasen idag och höll även kvar bytet i munnen. Däremot höll hon åter igen på att nypa figuranten och det är där jag måste kunna tala om för henne att så gör man inte!  Hon tycker att bytet är vårat och någon annan ska inte komma här och kladda på henne när hon har det. Ja, om man uttrycker det milt så är det så hon säger....  I fortsättningen ska jag lägga om hela min träning med henne och även hur jag hanterar henne i vardags-situationer. Hon har tagit sig friheter som jag bara har tyckt att hon är en "glad och sprallig hund" - vilket hon också varit i dessa situationerna. Men har jag dessa "glada" olater även när hon är i hög drift - då är det inte riktig lika roligt längre.... och framför allt är det mycket svårare att bryta henne beteende!  Där måste jag gå in med min pondus och tala om för henne vad som är tillåtet och inte! Ex. inte att bita snäll figurant.... *ler*

Kände mig lite nedstämd när jag åkte hem då jag inser att hon är en riktigt bra hund - och jag en väldigt medelmåttig förare....  Kommer jag över huvud taget att klara av henne????? Men nu känns det lite bättre igen. Jag har ju även fått känna på känslan hur det känns när det bara funkar sååååå bra, och det är en helt otrolig känsla med en hund som henne. Ni vet ju själva hur kär jag kan vara i henne....  Med lite rätt hjälp från folk som har jobbat med denna typen av hundar förrut (Peter, Jarmo och duktiga figuranter som man träffar på när man är på kurs), så tror jag att det kommer gå bra!  Jag kommer INTE ge upp innan jag har provat i alla fall!

Arix har fått ta över sovrummet nu när han har tratten. Jag får sova på soffan....  Men i morgon har jag tagit mig lite ledigt så ska jag träna hund hela dagen. Tänkte att även Arix och Akza ska få göra något mer avancerat för deras hjärnor än att bara ligga och stirra upp i taket....

I morgon kommer även Maria & Rickard med familj för att kolla på valp. Veronica har redan varit här + en familj i kväll som är intresserade av en hane (mannen ska gå polishund-förarutbildning i framtiden). Dom små liven växer så det knakar. Busar & äter- men sover mest fortfarande....

Hej hopp!

Kommentarer
Postat av: Gittan

Härligt att du återberättar helgen så bra, instämmer i det du skriver...o du kommer kunna gå långt med den lilla racermaskinen...Vilken tjej.
Åxå jag mkt nöjd o glad trotts en gnutta motstånd med tanke på fel drifterna som ploppa upp..
Peter, vet du att Johanna e proffs på pizza ätning? Hon o jag va de enda som utförde detta korekt..enligt mej.Ses/ Gittan

Postat av: Kattis

Halloj !
Jag hoppas att jag fattat fel........
Du tänker väl inte "släcka" hennes bytesförsvar ???????????????????
Kramar, Kattis

2007-11-19 @ 10:34:08
URL: http://home.swipnet.se/aengsbacken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback