2 dagar med träning

Tänkte bara skriva lite om två stycken träningsdagar som jag haft nu i veckan - som jag är mycket nöjd med! :-)

Det ena var ren miljöträning då jag tog med lilla fröken till centralstationen i söndags då Emelie skulle åka hem. Hon knatar på men tyckte det var mest intressant att spåra efter alla hundar.... (Vadå att man inte kan köra hårda spår med en valp??!)  Hon var ganska lugn men höll sig gärna kring/runt benen på oss, pussade lite på tjejerna och var väldigt intresserad av alla människor som hade väskor på hjul.... Hon har ett STORT jaktintresse den här lilla damen!  Andra hundar kunde passeras fast hon var ju tvungen att gruffa lite.... Tror hon har börjat fatta att man gärna får titta på hundar, men då sitter man tyst och lugn bredvid matte. Funkar faktiskt bra tycker jag även om man får "bråka" lite ibland när hon blir lite för upphetsad.

Först kom ett tåg in på motsatt spår. Ingen reaktion.... Sen kom ett tåg in precis vid perrongkanten där vi stod. Det gick bra tills tåget var precis bredvid oss då hon drog bak öronen och pep iväg. Hon kom dock inte så långt eftersom matte stod med kort koppel och bara stod där och såg tråkig ut... så hon vände ganska snart och tittade fram med spetsade öron vad det var som hände egentligen. När tåget sedan stod stilla var det inga konstigheter mer med det.  Bussar och bilar är absolut inget hon hetsar upp sig för - och då är hon ändå en lantis-hund! :-)  Hon är kanske ingen hund som får +3 på nerverna i framtiden, men det tror jag mer beror på hennes höga temperament. Det blir stora reaktioner på det som händer, men det går lika snabbt över igen - vilket är det viktigaste. Uppfattar inte henne som "rädd" i några situationer. Tycker om hennes temperament och orädda attityd!

Så idag - tisdag - var det dags för träning på OG:t. Mormor var här och passade Evelina vilket är GULD värt för oss så vi får träna tillsammans ibland! Akza har gnaskat upp ett sår i tassen, så hon stod på tre ben. Det är skittrist när hon gör så. Vet inte varför... Tror det är lite "långtråkighet", ungefär som vi msk. biter på naglarna. Trist är det i alla fall då Peter inte kan träna med henne nu förrän det läkt ordentligt. 

Wixzi och jag gick ut på lydnadsplanen med köttbullar, boll och klicker. Först körde vi lite ingångar framifrån, som jag tycker hon gör riktigt bra. Hon kan sitta och titta länge på mig med stängd mun och är riktigt koncentrerad. Därefter körde jag upp henne i "bus" med bollen och lite taggande i kopplet. Hon är direkt med och söker kontakten med mig, även när bollen är utom synhåll. Provade även att i princip bara ta kopplet och gå iväg med bestämda steg, och Peter stod vid sidan och klickade direkt när hon tog kontakt med mig. Belöning i form av bollen och kamp med denna. Hon älskar jaktbelöningar och jag brukar oftast kasta godisbitar i gräset alt. kasta bollen som hon springer och hämtar och vi sedan kampar med den.  Tränade även lite tempo i inkallningar där Peter höll i henne, jag ropade och sprang iväg, hon sprang som en kanonkula och "klick" och bollen bakom mig. Ska lära henne att jag har bollen bakom ryggen/benen för att kunna få bra ingångar på inkallningen sedan.

Hon är jätterolig att jobba med men jädrans vad man får kämpa! Helt slut efteråt! :-)  Vi körde även lite valptrasa och försökte få henne att skälla. I dag hade hon sele, jag var med och berömde henne mycket bättre och jag höll henne i även i selen i starten och "peppade" henne lite. Hon fick till några riktigt bra skall vilket visar att det i alla fall går åt rätt håll! Hon tycker det är superkul och engagerar sig verkligen i "leken".  När hon har fått bett tillkämpar hon sig bakåt och sedan lägger hon sig ner med bytet mellan benen och bara ligger där som en stolt drottning, helt lugn och avslappnad. Kul att se!

Nej nu ska jag äta mormors blåbärs-paj! Mums....

Tjing!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback