Träning i stormväder

33427-19

I dag har varit en sån där riktig "tråkdag" då hundarna har fått minimalt med träning. Blir så ledsen i hjärtat när det är så. Peter har som motto "dom dör inte av det", men jag tycker det är pisstråkigt när det blir så!  Det som jag är jättedålig på är att faktiskt träna hund INNE! Man behöver inte alltid har en välklippt appellplan eller 3 hektar gallrad skogsmark.... Maria och ni andra klickerfantaster - vad tycker ni är bra övningar att göra inne???  Tips på aktivering när det är mörkt och kallt mottages tacksamt!  Funderar fortfarande på det här med två hundar eller inte, och tror ibland att jag kanske inte har "kämpat" tillräckligt med Occra. Kanske ska jag bara hitta nytt sätt att träna på? Vad är det som gör att det blir "bättre" bara för att man får en ny hund?  Bara för att jag inte får omdelbar respons från Occra när jag tränar, så kanske det inte är hundens fel utan snarare mitt? Eller är det "personkemin" mellan oss som inte stämmer? Grrr.... Mycket tankar och funderingar hit och dit.

I går när Peter kom hem på kvällen tog jag mig faktiskt i kragen och körde bort till en fotbollsplan som ligger här i närheten. Tänkte att det kanske var lampor tända där, men det var det inte. Däremot hade dom ett lång elljussspår som jag hade glömt bort. Perfekt att träna där! Det blåste enormt mycket och Occra var som en sprallig lite fölunge :-)  Övade lite kontakt, inkallningar, apportering, framförgående, ställande etc.  Hon hade en jäkla speed i inkallningarna. Troligtvis för att hon är lite mörkrädd och hon tyckte att matte lämnade henne allt för långt bort....  20 minuter träning, sen tycker Occra inte det är så himla kul längre. Att nöta ett och samma moment är INTE hennes melodi. Å andra sidan är det kanske anledningen att vi inte kommer vidare då det aldrig hinner bli "inlärt" och befäst då jag inte kör så många repetitioner på det i följd?

På ridningen i måndags fick vi nya hästar vi ska ha en period nu. Fick ett trevligt sto som heter Fjädern och kämpade som ett djur med henne! Tyvärr är det ofta som vår ridlärare säger, att man får aldrig riktigt "skörda frukterna av sitt arbete". O.k Hon gick ganska bra på slutet av lektionen, men jag vet att nästa gång jag kommer måste jag börja om från noll igen.... *suck*  Önskar jag hade tid och råd för att vara medryttare på någon privathäst. Så var det när jag bodde i Gbg. å jädrar vad kul jag hade! Kunde träna, tävla etc. hur mycket jag ville. Nu har jag blivit lite nyfiken på det här med Akademsik Ridning och tänkte vara med som åskådare på en träningshelg i mars. Ska bli jätteintressant att höra mer om den filosofin i ridningen.
Skulle önska jag kunde ha tid och råd med en klickerkurs också.... Vi får väl se!

Nu får det vara slutbloggat för idag. Ses i morgon!

/Johanna

Kommentarer
Postat av: Maria & Gwen

Jag har en del övningar och lite "kuligt" som du kan göra inne men dem skriver jag om i ett mail senare.

Sedan tycker både jag och Rickard att du ska baklängeskedja dina moment istället för att alltid nöta första halvan hela tiden, så kommer du att komma vidare... Det här får vi titta närmare på men det är inte helt enkelt då vi precis har börjat lära oss det men inte börjat att utöva det själva på Gwen.

Här hemma är det mest störningsträning som är vår melodi och jag är så ursur för tillfället då vi bara tränar vanlig vardagsklicker och inte kan gå vidare med den "roliga" träningen.

Vi tycker inte att du ska döma ut Occra ännu utan du behöver bättre belöningar så kommer hon att vara mer med dig och vilja träna. Om så vore så kan du utebli med maten på morgonen eller kvällen eller båda målen och ge dem som godisbelöning vid träning istället. Det kanske höjer hennes träningsvilja. Jag har funderat starkt på att göra det på Gwen som är mer än lovoligt tokig just nu.

Sen en sak som är jätte viktig i klickerträning... "gå aldrig in i hundens huvud" ;0) men jag vet att det är jätte svårt!

Det här blev långt...

KramKram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback