Några tankar under dagens promenad

I dag hade jag "Occra Poccra Lingonsylt" (ja hon heter så! ) med mig på jobbet igen. Det är så suveränt att jag kan ha det! I dag toksprang hon in från bilen till jobbet och var SÅ glad att hon fick följa med igen. Hon har sina bästisar i personalen här, och hon är ju inte direkt svårflörtad att sitta och kela med.... Idag hoppade hon dock upp på en kund som fick låna klädborsten efteråt... *pinsamt*

Lunchpromenaden blev först lite lydnadsträning med ingångar och positioner. Sen gick vi runt sjön och jag stannade på några ställen och tränade henne lite på "ut-kommandot", dvs. springa rakt ut från mig, ex. om man vill ha ut henne djupare i uppletanderuta etc.  Funkade bra till en början men sedan började det knasa sig, så då avslutade jag med några "lätta" utskick och så fick det räcka så.  Vi möte ett gäng med 8 st. småbjäbbande hundar som Occra tyckte hon kunde äta upp... Hon skötte sig ganska bra men gick med full ragg och okontaktbar vilket jag egentligen inte tycker är acceptabelt. Dock inga utfall som hon gjorde i sina ungdoms dagar vilket vi väl få ta som att det finns ett visst mått av utveklingsbarhet även i henne...

Gick mycket och funderade på hur hon är som individ och varför vår träning inte fungerar. Kom på några saker:

Problem: Hon är loj och ganska ointresserad vid träningen
Lösning: Jag är har fel motiviation som gör att hon inte tycker det är tillräckligt spännande och roligt!

Problem: Jag kan inte motivera henne tillräckligt
Lösning: ????? 

Använder man sig av godis så säger Occra "Tack. Det var gott" och sedan är det bra med det.  Min ÖNSKAN är att hon säger "Mums. Har du mera. Jag VILL ha mera!!!!".
Använder man sig av kampen så kampar hon riktigt bra stundtals, men det är likadant där att det är inget hon skulle "gå i döden" för att få. Ållan som var bolltokig kunde man nog skicka genom eld och vatten för att få sin älskade boll....
Ibland känns hon nästan "kuvad" med mig istället för att som jag vill att hon ska vara - glad, busig, ta för sig, VILJA jobba MED mig !!!  Hon är himla lydig, snäll och känner sig nog väldigt trygg i mitt sällskap men det är just den där arbetsglöden och arbetsglädjen som saknas. Hon tycker det är kul i så kort, korta stunder  och stänger sedan av för att gå och lukta på någon blomma eller titta på en gråsparv eller något. Det är FÅ gånger som hon uppmanar till arbete av sig själv. 

Förstår ni nu, kära bloggläsare, varför jag funderar på att köpa en schäfervalp..... OM jag bara kunde hitta "rätt knappar" på Occra så kanske det funkar ??? Eller ÄR hon sådan här som individ? Man kan ju inte ändra om hur mycket som helst i dom egenskaper som hon har / inte har.  Jag har trots allt försökt i över 6 års tid.... Så här med facit i hand så skulle hon fått MYYYYYcket större friheter som valp- och unghund. Å andra sidan har jag en boxer som går att ha i möblerade rum, vilket inte går att säga om alla....

Kommentare mottages tacksamt!

Nu ska jag ut i mörkret och gå en sväng. Sedan bär det av till köpcentret för att köpa 3-årspresenter till Evelina som fyller på tisdag. Stora tjejen! :-) Det blir inte något kalas förrän nästa helg igen, då även farmor och farfar från Gnosjö kommer upp.

Måste bara avsluta med att berätta om vad som hände igår också... Peter och hans band E.S.M har flyttat in i vårt garage med en bautastor ljudanläggning!!!! Dom spelade igår så det hördes över halva Örebro.... Dom är SUPERSERIÖSA och nu ska garaget varmisoleras och fixas. Ja, jisses. Det är verkligen deras lekstuga.... Tur jag har mina hästar som "kompensation". Firade dock i går med chokladpudding att det himla trumsetet nu har flyttat ut från arbetsrummet. Skööööönt!

Tjing Bing!

Kommentarer
Postat av: Steffie

Hm....ja då finns de hopp för Cassi oxå då när de gäller utfall mot småbjäbbande hundar! =)

Ha de gott! Kram kram

2007-01-19 @ 08:32:01
Postat av: Maria & Gwen

Nu har jag försökt skanna in text ifrån en bok som jag har och som heter
Klick & Trick
Författare: Deborah Jones

stk. SEK 189:- på Canis
KLICK & TRICK
En lekfull bok om operant inlärning för hundar

En bok att inspireras av! Vänder sig såväl till nybörjare i klickerträning som till instruktörer och erfarna klickertränare med idétorka. Massor av trick, skojtävlingar och lekar. Instruktörsguide till en 4-veckors klick & trickkurs ingår.

En bok för dig som vill utvecklas som tränare och/eller bara vill ha kul med din hund!

Den är jätte bra samt rolig. Jag har i och för sig väldigt många klickerböcker hemma... hihi till Rickards stora förtret...

Jag tycker om du är trött på Occra som träningskompis och hon verkar vara mer glad i att bara få vara med dig, så tycker jag att du ska köpa dig en schäfer. Mer om det här skriver vi om i ett mail...

Må så GottKram!

Postat av: Anonym

Hm, det slog mig plötsligt... nu vet jag vad du vill ha för träningskompis ;0)... och det tycker jag också att du ska ha... jag står på din sida om det är vad du vill och om det nu är så att jag tänker rätt!

Gottkram!

2007-01-19 @ 15:55:46
Postat av: Maria & Gwen

Nu blev det så där igen att mitt namn inte kom med även fast jag skrivit dit det... hm.

/Maria & Gwen ska det vara på inlägget...

2007-01-19 @ 15:56:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback