Häst och Hund

Tänk om jag ska klara av att hålla mitt nyårslöfte i alla fall TVÅ dagar???? I går red jag för första gången i år. Fick samma häst som jag haft även innan jul. En trevlig, men ”ung och valpig” halvblodsvallack med helt o.k gångarter och ganska trevlig att rida. Dock är problemet med ridskolehästarna att dom aldrig riktig blir vidareutbildade så att dom kan sätta muskler och bära sig ordentligt. Trist! Han gick ganska bra i början av passet men sedan orkade han inte längre och gick då emot och spände sig. Ville absolut inte gå fram!! Det är så frustrerande med ridskola, för man har inte så mycket utrymme för att göra det som är bäst för hästen jämt. Han skulle behöva ”lägga ner sig”, slappna av, få göra lite tempoväxlingar etc. men det var inte vad ridläraren tyckte just då…. *suck*  Kanske blir det en egen häst någon dag? DÅ !!!!  (Hoppas inte Peter läser den här bloggen…)Det var allmänt kaos i stallet igår då det inte fanns något kvällshö till hästarna att fodra med. Tyvärr fick vi släcka och låsa ändå. Dom var INTE glada och det var en hel del sparkande i väggarna när vi gick. Ja, ja – för att ta ett Peter-citat: ”Dom dör ju inte”…. I dag var det segt att gå upp. Evelina vaknade 15 min. före klockan skulle ringa och kom över till vår säng. Kändes inte lönt att somna om med henne för att sedan gå upp och riskera att väcka henne igen, så det var bara till att knalla upp 05.15 !!!!!!!! Inte konstigt man är trött på kvällarna! Detta har resulterat i 3 koppar kaffe och en äppelkakebit innan kl. 11.00 på dagen. Inte bra….   I dag är Occra med på jobbet och ligger här och snarkar under skrivbordet. Hon tycker det verkligen är SÅ kul att vara med på jobbet! När hon sitter och väntar på att jag ska byta om i omklädningsrummet så viftar svansen för fullt, för SEN får hon gå in i personalrummet där alla hennes kompisar väntar! Vaktmästarna, som går klädda i ”oömma kläder”, brukar hon får pussa och hoppa på hur mycket hon vill. Chefen har haft boxer förrut så hon känns ganska välkommen i huset ändå. Hon sköter sig jättebra och ligger vid skrivbordet tills det är dags att gå ut på lunchpromenad. Får se vad vi hittar på idag. Det är jättetrist väder så man är inte så jättesugen… Fy F-N!!! Nu har jag varit ute med Occra i regn och storm. Både hon och jag är pisseblöta och kalla! Jag gick först slingan runt sjön (ca. 30 minuters promenad) och tog sedan och fystränade henne. Låter avancerat men innebär att jag kastar hennes boll uppför dom branta backarna vi har här i skogarna, som hon sedan får springa och hämta. I dag hittade jag ett riktigt ”stup” som hon kravlade sig upp för. Kanske var lite väl brant… Stackaren får väl träningsvärk i morgon! Som avslutning tänkte jag hon skulle få en ”snäll” att springa efter, men då fastnar bolljäveln högt upp i en elledning!!!! Occra blev jätteledsen och jag med…  15 minuters promenad hemåt och ”nedvarvning”. Tränade lite fot med förflyttningar samt framförgående / framåtsändande. Sen var det bara att ta fram stora handduken och torka hund och sig själv.  I dag blir det måååånga koppar kaffe…. I eftermiddag åker jag och Evelina till bibblan för att låna lite nya böcker och sedan blir det myskväll i soffan! Slut för idag!Tjing! 

Kommentarer
Postat av: Maria & Gwen

Wow, vad du är duktig!!! Härligt att få läsa ny blogg i två dagar... och det gör faktiskt inte så mycket att du inte får till radmatningarna för det går att läsa ändå... ;0).

Pissigt väder men du trotsade det och gick ut på både promenad OCH tränade, kanon!

Tjing!

Postat av: Carina med Bellis

Det går ju bra med nyårslöftet, vilken författar talang du har!
Verkar som Occra har det mysigt på jobbet. Måste kännas bra att kunna ha henne med.
Och så lite häst, tycker ofta att det är så att när ridskolan köpt in någon bra häst el, vi fått ta någon som inte platsar till Helena (Lundbeck) så är dom snart lika sega som de äldre hästarna. Förra ridläraren gjorde upp ett system och såg till att alla hästar blev ordentligt genom- ridna i perioder det fungerade rätt bra. Ha det gott!!! Mvh Carina

2007-01-09 @ 17:08:56
Postat av: Johanna

Carina och Bellis - Problemet på vår ridskola är att VI är dom "duktiga" och alltid ska rida igenom hästarna vilket är himla trist. Ridlärarna hinner bara ta "problemhästarna" och rida dom. Det är en liten ridskola och vi har haft strul med vakanta ridlärartjänster etc. Jag får i alla fall rida och tills jag hittar någon sköthäst i närheten får jag väl stå ut...

2007-01-09 @ 17:39:30
Postat av: Peter

Kom aldrig och säg att jag har ett "slappt" jobb någon mer gång. Inte alla som hinner skriva en roman varje dag på jobbet..............men du jag älskar dig ändå!

2007-01-10 @ 08:15:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback