Vad gör man för fel...

Hunden får gå ett lång lydnadspass med mycket träning för skallen med nya moment etc. Hon får promenad i skogen och hon får bus i trädgården med Dimma där dom springer i kapp så att grästovorna flyger.....  Det borde resultera i en trött hund - Svar ja - En trött Dimma!

Däremot tycker Wixzi att hundrummet tydlige måste tappetseras om samt att hennes hundsäng är på tok för gammal och måste bytas ut! Detta visar hon genom att dra ner tapeten med tänderna (!!!!!) och dra ut skumgummit ur madrassen i hundsängen. Små gula mjuka bollar över hela rummet som även Dimma roar sig att leka med......  Vad är det för fel på denna hund???!!! Hon går bara att ha i små, begränsade utrymmen med järnrör runt om henne. Helt enkelt en liten, trång bur...... *suck*

Jag kommer ihåg tiden när hon var liten och söt och var mitt lyckopiller som smälte mitt hjärta..... Kommer ni ihåg att hon var så här liten då???
 


Hmmm.... Jag måste kanske ändå erkänna ändå att vi hade väldigt roligt tillsammans på lydnadsträningen idag. Hon ÄR fantastiskt rolig att träna med. Bara jag är på rätt humör och tänker till hur jag ska lägga upp träningen på henne. För hon är kvick och lättlärd och snappar upp både bra och dåliga saker på studsen.  Tog med apportbocken ut idag för första gången. Kastade bollen några vändor som hon kommer snabbt tillbaka med för att jag ska kasta iväg den igen. Tog sedan och överraskade henne med att slänga apportbocken istället vilket hon bara tyckte var roligt med en lite större och tyngre grej att få hämta. Hon kom glatt in med den också och vi varierade kastandet mellan boll och apportbock. Inga större "krav" än så i nuläget.

Några "fot" i lugn och ro med bara några enstaka steg i rätt position. Några "fot" som var i "vanligt tempo" där jag även där belönade den rätta positionen. Hon har en tendens att gå långt fram och ploga, vilket jag vill försöka jobba bort.  Inkallningar där jag varierade direktbelöning med att hon skulle gå in på sidan innan hon fick belöning. Klarade hon galant!  Lite "pass på" på mig själv (egentligen bara bus och lek) där jag belönade att hon tryckte på och ville framåt i " bevakningen". Belönade således dom tillfällen när hon avancerade framåt. Hon vill annars gärna sitta en bit ifrån mig/figuranten och det bästa tycker jag är om hon själv lär sig var hon ska sitta utan att vi måste ta till en massa "hjälper".

Nu är jag grymt sugen på att träna med lite andra kloka människor så jag inte går här och tragglar "fel" hela tiden.  Dags för lite Ängsbackens-träning och kanske besök hos Maria och köra lite lydnad?! :-)

Ni märker att jag har jullov kan jag tänka.... TRE blogginlägg på 2 dagar??!!! Nytt personbästa kan jag tänka!

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Maria, Gwen & Diva

Vilken Bloggtjej det blivit av dig, du är ju hur duktig som helst ;0)!!!!

Jag svarar på ditt mail ikväll eller imorgon angående hälsa på och lydnadsträning... men nu ska vi snart få gäster...

MegaKram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback