Hundar i slagsmål !

Usch, vad trist allt känns på hundfronten just nu. Det är VEDERVÄRDIGT väder med regn och lera högt och lågt. För att inte tala om hur skitiga hundarna blir. Vi håller dom i hundrummet resp. tvättstugan och hur där ser ut just nu tänker jag inte förtälja...

Basta, Peters nya tjänstehund, är en trevlig dam som funkar bra i familjen, skog och mark, på promenader etc. Hur hon är i tjänst får Peter berätta om för jag har sett för lite träning med henne. Efter sin kennelhoste-släng är det nu bantning och hårdträning för att komma i form som gäller (ja, för oss alla kanske i familjen....)  Då det är lite mer praktiskt att ha alla hundar i ett och samma rum och i samma flock tyckte vi att det var dags att låta Wixzi och Basta bekanta sig lite mer med varandra. W. har alltid varit väldigt duktig på att visa hundspråk, är vääääldigt "låg i rang" för dom som är äldre och när ex. Treo var här räckte det att han bara stelnade till lite så slängde hon sig ner på backen och visade att hon minsann bara var en tvärhand hög.... Även för mig har slutat att kaxa sig utan vet sin plats på skalan. Basta å sin sida är en ganska dominant tik då det gäller andra hundar, omgivning etc. men "vek" mot sin förare.  Hundarna har i flera veckor nu stått i rummen mittemot varandra och har på så sätt vant sig vid varandras närhet.  Tidigare i vår "flock" har vi bara släppt ihop sådana här hundar och det har inte varit några problem.  (Simon, Arix mfl. som alla har passerat vårt hem) 

Nemas problemas tänkte vi och släppte ihop även dessa två damer. Och PANG!!! Dom rök ihop i en sjuhelvetes fight som tyvärr inte Basta riktigt klarade av att reda ut...  Eller, jag vet inte om jag ska säga att det blev ett riktigt slagsmål heller egentligen....  W. sprang fram till Basta och utmanade fröken genom att slänga upp tassen på hennes rygg. Det gör man inte hur som helst med damer som är både äldre och klokare, så Basta sög tag i nacken på henne och talade om livets alvar. W. som är som är snabb och smidig slingrade sig ur dom flesta brottargrepp som Basta tog på henne och hon ville inte alls lägga sig ner på backen som Basta ville att hon skulle göra. Istället blev det någon konstig kampsituation av det hela där B. med ett rejält tag om nacken på W. försökte tvinga ner henne (utan att ha direkt hög svans, ragg eller liknande). W. å sin sida gick helt enkelt in i blockering i ren kamp (inte hon heller var direkt aggressiv) och hon tänkte INTE ge sig!!!  Det var nästan mera som en burdus "lek" men tyvärr med mycket "ljud", ruskningar, och käftar som sög tag.....  Vi särade på dom och la ner dom på var sitt håll. Trodde W. skulle göra några omriktade beteenden mot mig när jag tog tag i ljumskarna på henne, men hon lugnade ner sig ganska med det samma. Vi kopplade upp dom och promenerade en sväng med dom på ängen där dom fick gå "fint" bredvid varandra. Då var det inga problem. Inga höga svansar eller att dom gick och spände sig. Inte från Wixzis sida i alla fall. Jag fick säga till henne några gånger att hon skulle gå ordentligt men annars gick det bra.

Summan av skador och blesyrer var ett litet jack i örat på W. samt päls-skav på halsen som tyvärr har blivit lite varigt och kletigt nu efter någon dag. Tänkte jag skulle raka bort lite päls och tvätta av det ordentligt. Tur det sitter uppe på halsen så hon inte kommer åt att slicka på det själv. Hon har heller inga hundkompisar i sitt rum så det ska nog snart läka ihop fint igen.

W. är lite mer på sin vakt inne i sitt rum när hon ser Basta tvärs över korridoren men annars märker man inget på dom. När vi får lite mera tid ska vi ta dom på lite lfer koppelpromenader där dom får "kolla av" varandra i lugn och ro innan vi gör ett nytt försök. När jag tänker efter har W. aldrig träffat så många andra tikar (mer än Akza men hon fanns ju här från när hon var liten) Tror ni det spelar roll i det hela???

Sånt här går så snabbt! Man skulle vilja ha någon som filmade det hela så man kunde se vad det var som egentligen var som hände och vilka signaler dom egentligen sänder till varandra. Hundslagsmål är något av det värsta jag vet!!!! Usch!!

Tänkte att W. skulle få vara här ute med mig i kväll, men ångrade mig snabbt när jag såg hur hon såg ut... Jag inser mer och mer fördelarna med boxerns korta päls.... Hennes grå/svarta päls gömmer de mest underliga ting som jag inte är så sugen på att få in i huset just nu. Vi har ju faktiskt preciiiiiis gjort vår årliga julstädning, och då kan det ju få vara lite fint fram till nyår i alla fall.... :-)

W. fick åka med in till stan i dag för att stadstränas. Hon har ju knappt sett en buss ens en gång... och tänkte att det var ypperligt tillfälle att binda upp henne på gågatan utan för Åhléns nu i rea-tider..... O.k Inte riktigt så tänkte jag väl, men en promenad på sta'n var i alla fall min tanke. Så gjorde jag misstaget att hämta upp min mamma först för att vi skulle köpa några FÅ saker.... Det tog TID vill jag lova er. Hon är nämligen av den sorten att hon först hittar något snyggt.. Sen ska hon klämma, känna, skrynkeltesta, kolla tvättråd, kolla andra färger och storlekar, prova, fråga expediten om råd, prova igen.... för att till sist lägga tillbaka plagget och gå ut ur affären utan att ha köpt något. *suck*  EN sådan runda klarar man av, men inte flera....  När jag till slut hastade iväg för att ta ut W. på promenaden ringer Peter och säger att han har fått punka (han var med barnen i Lindesberg och badade på badhuset. Ja, han och övriga Lindesbergs befolkning....), så då får jag slänga mig iväg för att hämta honom och barnen. Och hans "sovtid" som han måste ha innan han jobbar natten i natt blev förkortad med en timma, och han själv var sur som ättika.. Tjoho!!!  W. fick istället en 10 minuters promenad i skogen där 7 miunter bestod av att göra uppletande på liten pinnbit som jag gömde på lite olika ställen.

Åh, vad jag blir ledsen när jag känner att min hund inte har fått den aktivering som jag vill ge henne / hon kräver. Nu är hon trots detta ganska lugn när hon får ligga ensam i tvättstugan, men släpper jag ihop henne med Dimma så blir det full kalabalik där dom drar upp varandra till oanade busnivåer. Dimma får därför mest vara med Basta nuförtiden (som inte leker ett dugg med Dimma) vilket gör att Dimma forsätter att dra ner den tapet som W. har börjat med..., drar ner hundfilten på golvet samt gnager på grinden. Och så sover hon faktiskt en hel del. *pust* Hon är en väldig lätt valp att ha att göra med. Får se om det innebär att hon är en "sågbock" eller om hon bara är en "nervstark" och självsäker liten dam. Jag har minne av när W. var liten hur hon var högt och lågt och överallt (precis som hon är nu....) men det är ju inget som säger att det är ett bättre sätt att vara på än hur Dimma är.

I förrgår och i går fick jag i alla fall till långa promenader med W.  Skönt för både mig och henne! Det sprang upp en kanin framför nosen på henne, men jag kallade in henne i "vanlig ton", och efter lite tvekan vände hon mot mig vilket blev "klick" och boll-lek.

Nä nu är det tv-dags. Har fått skriva av mig lite. Inte för att det är någon som läser det..... men ändå.

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Peter

Jo då jag läser det!!! Dock var jag ju inte sur som ättika utan bara lite så där allmänt småtjurig....... men nu är jag ju desto piggare......eller not.....då jag haft en helvetesnatt på jobbet men jag är iaf gladar nu.
Älskar dig!!! Snart dags att komma hem och få sova lite.........

2007-12-29 @ 05:08:09
Postat av: veronica

Hej där
Alltid lika kul att läsa era inlägg i bloggen..
Tror det kommer gå bra med era tikar tillslut super med promenader med de två.. det är bara för de två damerna att acceptera varandra..
Med Dizel går det bra.. vi övar mycket kontaktövningar, så han söker hela tiden ögonkontakt nu för tiden det känns som han kommer bli hur förig som helst min kille. I morgon ska vi ut och spåra m doggarna Himla får ett högre spår Dizel ska få ett "ramla på spår" ska bli kul att se hur han löser det..

kram från Veronica o gänget

2007-12-29 @ 10:31:08
Postat av: Maggan

Hallå, hallå!
Tråkigt med hundslagsmål, vi vet kan jag lova, vill aldrig ha slagsmål i egna hundflocken nån mera gång.
Ibland kan det funka bättre på neutral mark. W är ju fostrad av boxer det märks ju med tassen på ryggen ;-).
Johanna, granen står kvar! Yavanna har fullt upp med att terra Bilbo, han har lite svårt att "klämma" åt henne ordentligt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback