Årskrönika 2007

Nyårsafton 2007. Jag har lyckats att dom senaste 7 åren haft väldig "otur" med dessa. Alla ni som känner mig kanske vet hur jag tillbringade millenie-skiftet... och det har sedan gått vidare i ungefär samma tradition som detta. Nej, nu ska jag inte överdriva. Det har varit trevliga nyårsaftnar på sitt sätt!

I år (alltså 2007) var jag och Evelina bortbjudna till kompisar. Tyvärr har Evelina varit lite magsjuk under dagen, så istället för italiensk buffé gjorde vi Evelinas favvis-mat som består av makaroner och köttbullar. Till det drack vi coca-cola i höga glas med sugrör. Vi tände ljus och hade dukat med servetter och serpetiner. Och Evelina tyckte det var sååååå mysigt och festligt och ögonen tindrade på henne och hon var på sitt allra mest strålande humör. En ganska härlig nyårsafton ändå att få umgås med henne och höra hennes underbart härliga resonemang om livet. :-)

Glad i hågen satte jag mig nu ner med kalendern i högsta hugg för att skriva en liten enkel årskrönika över året som har gått. Till min fasa ser jag dock att jag har bytt kalender här i sommar vilket gör att jag känner mig vääääldig osäker på vad jag egentligen gjorde första halvan av året... *suck*  Har otroligt dålig minne då det gäller händelser och om någon på måndagen frågar mig vad jag gjort i helgen så får jag verkligen lägga pannan i djupa veck och tänka efter först. En egenskap som är både bra och dålig kanske? Får ta hjälp av gamla blogg-inlägg...

Well, well - Livet i stora drag 2007 var så här:


Januari - 

Evelina fyller 3 år och har lite kalas här hemma med kompisar och deras föräldrar. Fiskdamm och godistårta och lyckan är gjord! Funderar mycket över träningen med Occra och varför det inte riktigt funkar. Åker på väldigt inspirerande IPO-kurs med OG Åker där vi träffar den underbara figuranten Remmy.

Februari -

Peter fyller 35 vilket passerar ganska obemärkt förbi...  Jag bestämmer mig för att omplacera Occra. Ett jobbigt men rätt beslut!  Ungefär samtidigt ser Wixzi dagens ljus på kennel Ängsbackens. Jag ska bli med schäfer igen vilket känns jättespännande! Dock en turbo-variant vilket känns lite skrämmande...


Mars -

Klickertränar lite med Occra vilket är roligt! Bestämmer mig dock för att omplacera henne till Kai och Lena i Västerås, som även har boxern Raffe som blir Occras nya "brorsa". En underbar familj som kommer att ta hand om henne på bästa sätt! Det är dock mycket blandade känslor. En månad då det inte händer så mycket annat. Fullt upp på jobbet, hundträning och försöka pussla ihop vardagslivet...

April -

Occra flyttar den 6:e april och Wixzi flyttar hem till oss den 21. Tar ut några semesterdagar så jag får 2 veckor tillsammans här hemma innan hon får följa med till jobbet. Det är en valp med krut i och jag får många bitmärken på händerna dom första dagarna. Hon är en fena på att gräva hål i trädgården och lekfarbror Basco är glad att äntligen ha fått någon som vet hur man ska leka! :-)


Maj -

Min egen 35 års dag. Passerar även den ganska omärkt förbi... Emelie fyller 7 och börjar bli stora damen!

Hemma hos oss är det "Cirkus Wixzi" på dagarna, men hon funkar bra att ha med på jobbet och hon är jätterolig att träna med! Våra andra Brukstorpare gör bra ifrån sig och vi får en SLCH i Athoz samt Bellis uppflyttade till Hkl ! Kul! Vi har även återigen IPO-kurs med Remmy, men denna gången i Örebro på vår egen hemmaklubb.

Juni -

Varmt varmt!! Midsommar i Skåne där min svåger också fyller 40. Fest med familj och vänner och jag och Evelina passar på att hälsa på lite kompisar samt stanna några extra dagar hos kusin Lydia. Dom har såååå kul tillsammans! Har även några veckors semester med många slappa, sköna dagar tillsammans med Evelina. Blir även ääääntligen besök hos Occra i deras sommarstuga. Hon har ett riktigt lyxliv och jag får en jättehärlig heldag hos dom där jag får se hur hon har det. Så kul att se!


Juli -

Vår underbara Basco får tyvärr somna in efter att han bara blivit sämre och sämre med sina mystiska anfall som han haft den senaste tiden. Det var inget lätt beslut, men vi är övertygade om att vi gjorde det enda rätta för honom. Nu är han tillsammans med Faiton (som även han gick bort 2007) och kampar på andra sidan Regnbågsbron.... Hade även ytterligare några veckor semester. Skööönt! Inte mycket till badväder men det gör inte så mycket. Blir lite roliga dagsutflykter istället. Bl.a till Welsh-utställning i Eskilstuna tillsammans med Maria och Madde. Blir bara ÄNNU mer övertygad om att jag ska en sån ponny innan jag dör!! :-)  En tanke om en egen ponny till Evelina börjar spira i min hjärna....  Vi säljer ääääntligen vår gamla husvagn!!

Augusti -
Pappa fyller år och det blir familje-barbeque hemma i deras trädgård. Vi tar också och gör en hundhage i trädgården. Evelina börjar på "stora-barn-avdelningen" Räven på dagis och trivs såååå himla bra där!  Vi blir med ny husvagn trots mina protester.... och åker till Småland för att hämta hem den. Passar samtidigt på att hälsa på svärföräldrarna i Gnosjö samt gör ett besök hos en boxer som heter Simon som är för omplacering.  Inget bestäms då.... Åker även på resa med husvagnen upp till Avesta för att vara med på Bixies korning vilket hon skötte galant. Alltid lika roligt att umgås med Pierre och Linda! Och så en ny sväng med husvagnen. Denna gång för att fira Peters pappa på 70-års dagen tillsammans med släkten.  Jag får det glädjande beskedet att vi väntar barn igen!

September -
Årets träff = Brukstorpets Kennelträff!!  Lika roligt som alltid även om vädret inte riktigt var på vår sida... Vi bodde i husvagnen och hade jättetrevligt med dom valpköpare som dök upp. Årets Brukstorpare Schäfer = Azera och Årets Brukstorpare Boxer = Bellis. Peter får nytt jobb och börjar som hundförare igen (natt)  Jag måste tyvärr sluta rida men börjar isället i gospelkören Svart på Vitt vilket är sååååå roligt. Verkligen en kick och helt "rätt" kör för mig! Stressigt på jobbet och åter igen en så'n där månad som man har svårt att pussla ihop livet... Får tyvärr ett missfall och det blir ett deppigt avslut på månaden. Men vi gläds samtidigt åt att ha fått kennels första BRUKSCHAMPION vilket är Azera och Ingrid. Så kul!!  Och nästan samtidigt får vi konstaterat att Akza äääääntligen är dräktig. Hane är Ängsbackens Treo och vi är så glada över detta!!!  Simon, omplaceringsboxern från Småland, kommer in i vårt liv och tar boxerfrälste husse med storm....

Oktober -
Simon avlivas tyvärr då han inte gick att lita på och det troligtvis inte stod helt rätt till i skallen på honom. Tungt att behöva avliva ännu en hund på ganska kort tid! Nu börjar letandet efter en ny hund då Peter ju har hundförartjänst och schäfern Arix gör entré i vårt hem i slutet av månaden. En urgosig och trevlig hund men lite stressig att jobba med.... Mycket jobb för att kunna vända det. Vi gör ett försök med att kastrera honom i alla fall.
Mycket strul med en tand som jag bitit sönder och många tusenlappar går till tandläkarens konto...  Roar mig med att åka iväg med jobbet istället på en årliga "Promotion-resan" som alltid är lika rolig!
Natten mellan 22 och 23 oktober föds så Brukstorpets D-kull ! Jag var ensam hemma (men i tät SMS-kontakt med Maria och Peter...) och det hela gick bara bra. Akza skötte det hela galant alldeles ensam. Underbart att se!

November -
Mycket av livet handlar om livet med valpar. Dom är underbart härliga att se på och Evelina och Emelie tycker fortfarande att dom är gosiga och trevliga... Vi åker även till Karlsborg och hälsar på Maria och Caliber som är där på sin hundförarutbildning. Jättekul att träffa dom! Det hinns även med en IPO-kurs i Kristinehamn med lite blandade känslor... men alltid lika roligt att åka iväg och få nya intryck! Det är mycket städning och kaffet står på hela dagarna för alla valpköpare som kommer... Även Pia och Gustav dyker upp på mellanlandning i flytt från Norge till Skåne. Och så passade dom på att gifta sig också...

December -
Ääääntligen flyttar valparna... Dom sista veckorna var det terror hemma hos oss! Det verkar vara en jämn och bra kull och vi är sååå nyfikna på hur det kommer att gå för dom i framtiden. Jag lyckas även åka iväg en hel-helg med mina kompisar till en sommarstuga och göra absolut ingenting. Såååå skönt!  Vi har julkonsert med kören och jag tränar in låtar som en besatt.... Då jag är ny är det en hel del att plugga in! Arix åkter tillbaka till Karlsborg och istället kommer Basta - som vi nu hoppas ska stanna!!!  Maria och Caliber klarar sina prov och Caliber får titeln Tjh Polis ! Weeeee!!! Så kul!!!  Men som alltid måste det vägas upp av lite tråkigheter.... Min mamma konstateras ha fått en mindre bröstcancer vilken opereras bort ganska omgående. Provsvar på detta efter nyår. Min syster som är gravid i 6:e månaden får även akut blintarmsinflamation. Inte heller så bra... men allt gick bra även med dom. Lucia på dagis och mängder av julbordsgäster på jobbet. Julafton jobbar Peter men det blir ändå några trevliga timmar med hela familjen plus mina föräldrar. Jullov är slappa dagar då vi går i pyamas till långt in på dagen... Emelie är här en hel vecka och livet, med alla sina nyanser av både glädje och sorg, är allt bra härligt ändå!!!!

Jag har glömt massor av saker här ovan men hoppas ingen blir sur för det. Detta var bara spontana tankar utan någon som helst värdering i att det var det "viktigaste" som hände under förra året.  Vad som kommer att hända under nästa år kan man bara önska om just nu.... och den önskelistan återkommer jag med in på nya året!

Kram till er alla mina nära och kära, och varma tankar och goda lyckönskningar för det nya året önskar jag er alla!
GOTT NYTT ÅR !!


Kommentarer
Postat av: Linda

Alltid lika kul att läsa när ni skrivit blogg, extra roligt att få en summering av året. Önskar jag tog mig tid att skriva dagbok el blogg jag med för att minnas allt som händer. Kul också att vi blev omnämnda. Vi håller med, var ju superkul att ni hälsade på oss i samband med korningen. Ni är alltid välkomna om ni har vägarna förbi!

Idag har det kommit ca 2 cm snö här så vi har varit ute och busat i snön hela familjen.
Kram kram

2008-01-01 @ 17:24:12
Postat av: Maria, Gwen & Diva

Underbar läsning och många leenden på läpparna under tiden... men också en del sorg i hjärtat... Vilket ju är livets gång!

God fortsättning på det nya året... som vi hoppas kommer innehålla MYCKET hundträning ;0)... och vad vi längtar!!!!

Tihi... bredvid mig på golvet ligger Diva och sover... innan hon somnat har hon bäddat upp mattan som ligger uppvikt och sedan hänger husses byxor ner ifrån sängen över henne... gulletjejen :0)

TusenKramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback