Livet med en valp

På allmän begäran kommer här nu lite uppdateringar på hur livet med lilla Wixzi är. :-)  Gjorde ett stort misstag i går kväll. Somnade på soffan med henne bredvid mig vilket gjorde att hon sov mellan 20-23. Då vaknade Evelina och ville komma och ligga bredvid mig i sängen. Tror ni Wixzi var sugen på att sova igen??? Nääää..... Som tur var somnade E. om själv och jag fick ta en timma till att busa och leka med henne. Sedan var det in i buren vid sängen, släcka lampan och godnatt. Funkade faktiskt bra och hon sov nästan hela natten förrutom en kiss-sväng vid tretiden. Då har hon i alla fall lärt sig att man somnar om igen.  Har även haft henne inlåst i buren fastän vi är hemma och stökar omkring på dagarna. Inte så poppis i början, men ett nödvändigt ont för att jag ska kunna ha med henne på jobbet sedan. Hon har klarat av det bra tycker jag.

Hon går bra ihop med dom andra hundarna vilket också känns bra. Ibland stänger vi in henne i hundrummet med dom, men oftast blir det högljudda protester för att det står en grind i vägen som hon tycker ska bort. Dom andra hundarna bara suckar och lägger sig ner.... Dom har även fått vara med henne dom första rundorna i bilen. Hon har ylat ganska mycket i början men nu är hon lugnare. Ingen åksjuka i alla fall.

Det är en riktig humörstjej och det är flera gånger om dagen man får tala om för henne vilka regler som gäller  det här huset. Vi har nu börjat med att hon måste sitta och ta kontakt med mig innan hon får maten, vilket funkar med lite påminnelser....  Ute kallar jag in henne så fort hon är på väg mot mig, och klickar henne då som belöning. Måste dock byta belöning för korven är hon inte så vidare förtjust i. Mattokig är hon dock och kommer som en kanonkula när det är dags för mat. Vi har varit ute och promenerat lite i skogen och hon går över vår "bro" över bäcken utan att fundera över att det är smalt och högt uppe (till skillnad mot Occra som alltid tyckte den var lite läbbig...) Klickern försöker jag ha med mig så ofta jag kan, och belönar det spontan hon gör som att titta på mig, komma mot mig, gå fint i kopplet etc.  Å ena sidan är hon bara 8 veckor och bara en valp. Å andra sidan är hon en tuff och självständig sådan som jag tror måste ha lite tydliga regler redan från början. Ex. så vill hon INTE att man torkar tassarna på henne vilket vi har som en daglig fight. Nu går det mycket bättre, men så lägger jag också ner tid på att hantera henne mycket. Schäfer är ju inte lika mycket för det där som boxrarna är....  När hon inte får som hon vill blir hon ASFÖRBANNAD och biter mig i händerna. En piraya!!

Å grävling.... Rabatterna där ute är ju jätteroliga att gräva upp. Eller tugga på blommblad. Eller springa runt buskarna så att jorden yr kring tassarna. Men det varnade dom mig för redan när jag köpte henne. :-)

Just det. Glömde berätta att jag skulle ringa och försäkra henne i går. Ringde Sveland där alla våra andra hundar låg i en kennelförsäkring. Trodde jag!!!! Det visar sig att det bara är Akza som är där. Basco och Occra är det inte betalat något för sedan februari 06. "Vi har skickat ut två brev, och har man sedan inte betalat så upphör försäkringen". Det låter i våra öron helt otroligt då man prioriterar den typen av räkningar och aldrig skulle vilja att våra hundar gick oförsäkrade! Jag blev förbannad men hade ju inte så mycket "motargument" som dom köpte. Nu måste jag försäkra om Occra och för det behöver jag ett vet. intyg. TUR att jag har det sedan jag gjorde omplaceringen!  Basco är för gammal för att få försäkra in igen. Nu är det bara att hålla tummarna att han inte hittar på något dumt på sina sista år i livet....  Förstår inte varför dom ska vara sådana jäkla paragrafryttare när vi har två hundar som i alla år varit försäkrade hos dom och aldrig haft någon skada. Kan man då inte bara vara lite schysst och plocka in dom igen????  Särskilt när det känns som att vi inte har gjort något medvetet "fel" ! Grrrr....

Nej nu måste jag storstäda här hemma. Valpar drar in mängder med skit! Särskilt om dom är korsade med grävlingar....

Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback