Besök i Occras nya liv!

I söndags var jag iväg till Västerås till Lena och Kai, Occras nya matte och husse där hon förhoppningsvis kommer att bo sina sista år i livet...  Jag har tyckt väldigt bra om dom och tycker att dom kommer att kunna ge Occra ett helt underbart liv. Det som har varit ett litet minus är dock att dom har en boxerhane på 7 år som Occra ska komma överens med. Jag vet ju vad hon kan tycka om andra hundar.... så det var med en liten fjärili magen ändå som jag åkte iväg för att träffa dom hemma i deras lägenhet.


Dom bor i ett ganska lugnt lägenhetsområde i närhet av både skog och vatten. Härliga promenadslingor precis utanför fönstret. Högst uppe vid trädtopparna (ingen hiss...) har dom en helt underbar lägenhet som dom håller på att renovera. Bjälkar i taket och "rustik" stil på inredningen. Kommer att bli jättesnyggt när det är klart. Tro det var ungefär 6 rum och kök eller något åt det hållet. Det mest underbara i lägenheten var dock deras balkong som var enorm! Här kan man gott och väl träna framåtsändande med hundarna.... :-)  På den soligaste platsen hade dom byggt en hundplats där hundarna kunde ligga och sola sig och spana på folket som rörde sig nedanför. Gissa om det komer att bli Occras favvis-plats????!!! 


Först var jag uppe och tittade lite på hur det såg ut hos dom i lägenheten, träffade deras andra hund och drack en kopp kaffe. Därefter tog vi ut båda hundarna på en promenad. Det gick jättebra. Dom var inte så himla intresserade av varandra och deras hane är en ganska cool kille som ger mycket lugnande signaler så fort Occra kommer och är lite ?på?. Vi träffade andra hundar på sta?n och i och med att den andra hunden höll sig lugn så hetsade inte heller Occra upp sig så mycket. Dock har liiiite svårt för alla dessa småhundar?.  Underbart väder och väldigt vackert längs med strandpromenaden som går vid vattnet i Västerås. Occra som är en ?på landet-hund? tyckte det var mycket dofter att lukta på och folk, barn och hundar att hålla koll på. Hon var nog ganska trött i skallen efter den promenaden? Vi stannade också och släppte dom på en gräsplan där dom skuttade runt lite. Deras hane (ja, jag har glömt vad han heter?) ville mest att man skulle kasta pinnar och kampa med honom medans Occra helst satt i knät på Kai och Lena. Dom höll även på och visade varandra lite vem som skulle bestämma över dom olika pinnarna? men det var inget allvarligare gruff på något sätt. Båda var duktiga på att ?ge sig? när den andre sa ifrån. Dom var väl inte överförtjusta i varandra men det kändes ändå att det kommer att gå bra med dom tillsammans! 

Occra fick sedan följa med upp i lägenheten där hon spanade in alla leksaker som låg framme. Till sin lycka hittade hon en gummigroda (pipis) som hon tog till sin. Som tur var tyckte hennes blivande ?brorsa? att den var jääääätteäcklig så den fick hon gärna ha i fred! Hon la sig på golvet och började dissikera den, ungefär som man fick göra på biologilektionerna på gymnasiet? Hon hade ett väldigt bestyr med den där då den var ganska seg och smällde till henen på nosen om hon tappade greppet om den? J  Det var nästan så hon inte ville följa med mig hem utan stanna kvar hos grodan istället. Kändes bra för mig. Hade varit värre om hon bara ville kasta sig ut därifrån och aldrig komma tillbaka?. 

Dom ska sterilisera henne så snar som möjligt samt även kastrera sin hane. Just nu går han på kortison för utredning av klåda så det är inte läge nu, men dagen efter skulle dom åka iväg och ge honom en p-spruta i alla fall? Dom är fruktansvärt ambitiösa och vill verkligen att detta ska funka! Har bokat dagmatte till hanen några dagar framöver så att dom får vara lite själva med Occra och lära känna henne lite bättre. När dom sedan blir lite mer varma i kläderna är Lena jätteintresserad av att lära sig mer om spår, hur man kan träna lydnad etc. Tror Occra kan vara en bra övningshund för detta då hon är så mycket körd som hon är.   

Dom kommer och hämtar henne på skärtorsdag och åker sedan direkt ut till sin stuga där dom ska vara över påsken. Verkar vara ett jättehärligt ställe med tomt alldeles vid sjökanten, stora ytor att vara på för hundarna och härliga skogsområden. Nu funderade dom t.o.m på att snickra ihop en liten agilitybana för hundarnas skull. Säger kanske lite om hur stor tomt dom har?  Dom är väldigt noga med att hålla hundarna i form, dom får simma mycket, Lena stretchar dom ofta etc.  Man riktigt känner i luften hur mycket kärlek och omsorg dom kommer att ösa över Occra och det gör mig alldeles varm i hjärtat.  Vi skulle aldrig ge henne det livet med den uppmärksamheten som hon får hos dom och jag är verkligen glad att vi har hittat varandra. Håll alla tummar för att detta kommer att funka! 

På torsdag ska hon även veterinärbesiktigas så att jag vet att det är en frisk hund som får hem som inte har ont någonstans.
 Efter besöket hos dom åkte jag vidare till min nya lilla valp. På vägen dit pratade jag med Peter och Maritha (Occras uppfödare) och jag var så glad över att det hade gått så bra! Men när jag lagt på med dom och satt och funderade i min ensamhet i bilen så slog verkligen sorgen till. Åh vad tungt det kändes att behöva lämna henne, och det så snart!  Det kommer att bli så vansinnigt tomt utan henne och jag har sedan i söndags en stor klump i magen som ibland sipprar ut i lite tårar när jag tänker på vilken härlig hund hon är och hur mycket roligt vi har gjort. För att inte tala om vilken fantastisk mamma hon har varit åt våran B- och C-kull!  Som tur är vill Kai och Lena gärna komma och vara med på kennelträffar etc. i framtiden, vilket jag tycker känns jätteroligt! 

Så till min lilla nya valp?.  Har nu hittat ett namn som har fastnat: Wikzi  alt. Wixi   Sistnämnda stavning är ?snyggare? men förstnämnda är lite mer ovanlig vilket är roligt?.  När jag kom dit fick valparna vara ute i valphagen utanför huset en liten stund. Det var verkligen full fart på alla och en väldigt jämn kull.  Då dom är ganska ?håriga? (pappa Omar har väldigt mycket päls) så såg dom mest ut som små norska skogskatter hela högen. Jättesöta!!! Och nu börjas det med att bitas i armar och ben. Jisses att man kan bita så hårt när man är så liten! J  Jag har fortfarande inte hittat någon favorit av dom fyra tikarna. Så svårt när dom fortfarande är så små. Men på fredag ska vi dit hela familjen och hälsa på. Bra att dom får träffa Emelie och Evelina också lite tycker jag.  Efter det besöket måste jag i alla fall skicka ett mail med mitt första resp. andra-handsval så får vi sedan se vad det blir. Tror inte det spelar någon större roll då dom som sagt är väldigt jämna. Ska bli såååå spännande att få hem en liten valp igen!  Har tagit semester hela vecka 17 för att vara hemma och bekanta mig med den. Måste också lära den att sitta i bur utan att yla eftersom den ska vara med mig på jobbet fr.o.m att den är 9 veckor gammal?. Hmmm?.   

Nu blev det lång-blogg idag! Hoppas ni har orkat läsa allt! J

Kommentarer
Postat av: Linda

Hej Johanna!

Förstår att det inte är helt lätt att lämna bort Occra även om det låter som hon kommer till ett toppenhem. Kul att vi kan få träffa henne och hennes nya familj på framtida kennelträffar iaf. Vi har ju bara 7 mil till Västerås också så hon kommer ju inte att bo alltför långt härifrån heller. Ni är mer än välkomna att hälsa på om ni har vägarna uppåt eller ska hälsa på Occra någon gång.

Wikzi var ett bra namn låter lite som Bixie *ler*.

Håller tummarna för att det ska gå bra med flytten för Occra och för er med ny liten "bebbe".

Kram kram

2007-04-03 @ 09:50:52
Postat av: Maria & Gwen

Allting låter så otroligt underbart och vilka härliga människor du har fått fatt i, som nu ska bli Occra´s nya familj :0). Allting låter lite som en saga faktiskt!

Jag tycker att dem gör helt rätt i som kommer att kastrera och sterilisera dem båda. Vilket engagemang dem ser ut att ha för sina hundar, helt otroligt och jätte kul.

Men... jag kan heller inte låta bli att få en liten tår i ögat när jag läser om dina fina ord om Occra...

Vi hörs... och hoppas på att ses snart igen!
Jag lovar... jag ska uppdatera dagboken :0) inom kort...

Det namn som jag röstade på :0)... Jag tycker att du ska ha stavningen Wikza för det är supercoolt... hi.

En JÄTTE STOR KRAM!!!!

Ps. Vill se bilder på valpisen...!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback