Undrens tid är inte förbi...

Så har ja nu äntligen också lärt mig hur man gör med denna blogg. Det har ju inte blivit så mycket skrivet i den, men nu kommer det att bli ändring på den saken!

Ja, vad har då hänt sedan sist  då det gäller hundar och hundträning? Tyvärr inte så mycket.... Beklagade mig för vår vän Cina (Lottas "mentor") som genast kontrade med att "du kan ju göra klickerövningar, krypa på hallmattan, träna positioner etc. som du kan göra innomhus". Fick mig en liten tankeställare att man kanske skapar sig sina ursäkter ibland när man tycker att motiviationen tryter...

Så en kväll fick jag mig ett ryck och tänkte att nu ska jag ge det här med klickerträning en chans. Då vi har tre hundar som alla är tre olika individer tänkte jag att jag skulle testa hur dom löser det här med att lösa en uppgift bara med "hjälp av" klicker. Deras uppgift var att ta en av Evelinas vantar och lägga i hennes vant- & mösslåda. Tycket det kunde vara en användbar uppgift för dom att lära sig.... :-)

Sagt och gjort. Jag började med Occra och satte mig att vänta ut henne till att intressera sig för vanten jag hade lagt ut. Då vi tidigare har tränat lite "plats" på detta sättet försökte hon givetvis med detta först. När hon hade legat där ett tag utan att få någon belöning för det så började det krypa i kroppen på henne. " Jag kan ju prova att skälla, sitta, ligga, backa eller något annat", tänkte Occra och var inte alls intresserad av vanten. Efter att jag hade kastat den framför nosen på henne så blev hon lite nyfiken och började nosa på den. Jag klickade och gav henne och gav henne en köttbullebit. Efter några gånger fattade hon galoppen och tog upp den i munnen etc. Sen var det ju det här med att lämna av den i vantlådan som inte riktigt blev så bra. Hon fattade inte alls, och jag tog nog lite för stort steg med henne. Backade lite i träningen och lät henne sedan vila...

Ja, ja tänkte jag. "Det är väl bara för att hon är boxer", så i stället tog jag ut Akza och gjorde samma sak. Hon fattade snabbt att matte ville att man skulle ta upp vanten och sitta med den i munnen. Smart hund, tyckte jag, men sen tog det helstopp på henne. Hon fick "tilt" i hjärnan och det blev mycket av Akzas berömda "jag fattar inte vad du menar-tjut" vilket gjorde att jag fick backa tillbaka även på henne.

Basco, tänkte jag, är ju så himla "flurkonknurkon" så han kommer det väl att slå slint i hjärnan på. Men ack nej vad jag bedrog mig! Han var jätteduktig!!! Troligtvis för att han är den som har högst temperament och därmed också provade med en mängd olika saker för att komma åt "vinsten", dvs. att jag klickade och gav honom godis. Men visst - han gör ju allt i sin berömda turbo-fart, så innan han fattade vad det gick ut på lyckades han att sitta och vinka frenetiskt med tassen, ta sig från köket och ut i hallen - BAKLÄNGES, ligga död hund, skälla som en besatt och lägga sig platt som en pannkaka på köksgolvet... När han väl fattade vad han skulle göra kom vi långt att jag kunde slänga iväg vanten och han sprang och hämtade den för att sedan lägga den i mitt knä. En början i alla fall....


Slut på övningen för den dagen! Tänkte att jag skulle använda mig lite av klickern i min träning med Occra. Vi tränar lite IPO-moment och den funkar bra till att ex. träna ingångar, framåtsändande, ställande och liknande med.


Hej hopp. Nu väntar lilltjejen på att bli road. Ha det så bra alla!


Kommentarer
Postat av: Cina, Gåjjan & Baggisen...

He, he, jag känner mig som världens värsta slavdrivare för er Brukstorpare...! Förstår inte hur det kunde bli så! Ja, jag får väl erkänna då att jag njuter av det... (lite)

Cina

Postat av: slots

Before quads bust standoff implied free slots cut support pot crown?

2006-08-04 @ 21:14:55
URL: http://www.ajcarvelli.com/us/slots
Postat av: slots

Thanks draw pay real surrender cripple online slots shoe railroad crown cap!

2006-08-04 @ 21:15:33
URL: http://www.ajcarvelli.com/us/slots
Postat av: 888

That's first spread 888 info!

2006-08-05 @ 13:04:42
URL: http://www.ajcarvelli.com/3888
Postat av: baccarat

Begin with chalk pasadena free baccarat tapioca case four?

2006-08-06 @ 05:55:44
URL: http://www.ajcarvelli.com/us/baccarat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback